Lawyer VK LINGGAM

Masa kecik2 dulu perkataan 'lawyer buruk' kami guna pakai untuk orang yang kaki menyindir.Masa tu tak tahu pulak ada perkataan lawyer dalam bahasa inggeris....kalau bahasa Melayu ..'loya' pahamle...bermaksud keadaan tekak yang tidak berapa bagus dan terasa seakan hendak termuntah.Itu makna dalam kamus saya atau 'layar buruk' yang bermaksud kain yang telah buruk digunakan sebagai layar pada bot atau perahu.

Pekerjaan lawyer ni kurang mendapat tempat di hati saya .Begitu juga cerita dalam filem ...saya selalu berpendapat jadi lawyer ni kena pandai bercakap....siapa pandai berhujah , dia menang.Kadang2 tu orang yang bersalah pun boleh terleps...seperti pembunuh yang bunuh tanpa niat , maksudnya tak sengaja le....Satu lagi kalau tak cukup bukti .Cukuplah undang2 Allah buat saya.....kau terlepas di dunia siap kau di akhirat kelak!

Satu lagi yang saya kurang kagum dengan lawyer ni ialah pakaian mereka tu....dulu pakai rambut palsu warna putih yang berpintal2 , bila ada hukum mengatakan pakai rambut palsu tu berdosa bagi orang2 Islam maka di tukar dengan songkok jadi nampak ok la sikit. Namun pakaian hitam dan putih tu tidak langsung menawan hati saya.

Saya juga dapat tahu lawyers ni kurang kawan .Mungkin kerja mereka yang tak boleh ada prasangka atau untuk menjaga maklumat dari bocor...sehingga kan suatu hari dulu kita di kejutkan dengan seorang lawyer yang mati tembak diri kerana tak tahan kesunyian apabila isterinya meninggal dunia...fuh! dasyat punya sunyi.

Anyway satu je yang saya respek dengan lawyers ni.....Selain handal bercakap mereka boleh hafal semua article atau hukuman yang ada termaktub dalam buku undang2. Jadi mereka tahu apa yang salah atau tidak untuk di dakwa contoh macam dera binatang ,dera kanak2 ,dera orang tua semua ada law agak nya dan siap dengan hukuman, kita tahu ke?.Kadang2 naik pening kepala bila seorang manusia yang nampak seperti tak bersalah tup2 kena dakwa sampai 47 pertuduhan ! Nampak sangat lawyers ni main tuduh2 dulu kemudian baru cari bukti bila bukti tak timbul semua pertuduhan gugur.

Satu lagi yang saya nampak banyak syarikat2 guaman yang bercambah di Malaysia ni. Walaupun saya tak pernah jejak kaki ,mungkin belum lagi tetapi saya yakin peguam2 ni sama juga macam doktor2 yang buka klinik sendiri.....pendapatan mereka mesti lumayan tambahan pula ada unsur2 pakatan untuk merealisasi kemahuan orang2 tertentu.

Saya juga banyak terbaca pasal kes2 perceraian di kalangan wanita Islam yang jarang terbela oleh peguam2 di mahkamah syariah.Hukuman hanya di keluarkan melalui mulut dan surat tapi tindakan 'habuk pun tarak!' Jaadi macamana saya nak respek lawyers.

Sekarang kes VK Linggam pulak yang menarik perhatian orang ramai sampai ada perarakan besar2an>>>Bestnya orang yang tinggal kat Putrajaya!Siapa agaknya VK Linggam tu, lawyer ke pelakon tambahan?

Comments

Popular posts from this blog

BERSALAH