KERANA BABI KAMPUNG TERJUAL



Sebab sekarang ada lagi kisah babi dalam berita jadi saya pun nak tulis....

Ini kali kedua dalam blog sayatulis pasal babi.Dulu saya cuma nak ingatkan orang ramai yang barangan babi ni sudah banyak dalam pasaran antara kita sedar atau tidak....dan itu bukan masaalahnya sebab kita dah hidup bertahun2 dengan kaum yang lain terutama kaum Cina.Saya sudah terima keberadaan babi ini sejak saya kecil lagi.Saya cuma marah kerana mereka tidak meletakkan tanda HARAM pada kulit babi tu dengan JELAS!


Di Kuala Kurau dalam tahun 60han ,di sepanjang Sg Kurau ,yang terletak di seberang kampung saya, Kg Raja Bashah, berderet2 kandang babi. Setiap kali ada babi yang mati maka di campaknya kedalam sungai dan apabila air surut, bangkai2 ini akan tersangkut di celah2 pokok nipah atau terdampar di atas tanah dekat dengan kampung tu.Bahu busuk akan menusuk ke hidung sehingga keesokan hari apabila air pasang semula bapa atau orang2 kampung yang lain akan menolak bangkai itu pergi mengikut arus.Udang galah cukup banyak pada waktu2 begini tetapi kami sekeluarga tidak sanggup makan bila teringatkan bangkai2 babi yang terapung di sungai.

Sebenarnya Kuala Kurau adalah pekan kecil yang cantik dengan permandangan semula jadinya. Penduduknya kebanyakan terdiri dari nelayan dan penanam padi.Kebanyakan pemilik2 kedai di sini terdiri dari kaum Cina dan Kaum India. Tidak banyak perubahan yang berlaku di Kuala Kurau sehingga sekarang cuma yang saya lihat sudah ada bangunan Mara dan beberapa buah kedai Melayu. Pasar malam nya juga sudah ramai orang2 Melayu berniaga.Makanya saya dapat rasa kan orang Melayu baru tersedar dan ma
sih termengah2 hendak mengejar kaum2 lain yang lebih berjaya.

Di sini saya ingin menulis sesuatu yang orang lain tidak tahu mengenai Kuala Kurau.Sewaktu saya masih di bangku sekolah rendah iaitu di sekitar tahun 60an saya selalu berjalan kaki (terutama pada Hari Raya)dari Kampung Raja Bashah ke kampung2 lain yang berdekatan seperti kampung Tok ngah ,kampung Parit Mat Ali dan satu kampung yang berhampiran dengan pekan yang sekarang sudah terjual habis ke tangan Cina.Kalau dahulu di depannya ada sebuah kilang papa
n .Untuk menuju ke rumah Pak Jang ( adik sebelah ibu) saya akan melalui lorong kecil di sebelah kilang tersebut yang telah di didirikan dinding zink yang tinggi.

Dan rumah Pak Jang betul2 terletak di belakang kilang tersebut. Saya masih ingat lagi bila air2 buih yang berbau busuk keluar dari belakang dinding zink itu dan akan melimpah masuk ke parit kecil yang di gali oleh Pak Jang .Cina Kilang tu bukan sahaja membina kilang papan di depannya malahan mem
bela babi di sebelah belakang kilang tersebut.

Asal tanah kilang itu adalah milik orang Melayu kampung tu yang rata2 adalah saudara sebelah emak.Tanah2 di situ telah dijual dengan harga YANG AMAT MURAH kata emak.Emak pernah tertipu dengan pergi menurunkan tanda tangan ( waktu itu emak buta huruf) bila emak tahu ,emak amat marah.Rata2 tanah yang ada di sekitar kampung itu termasuk tanah arwah nenek sudah di beli oleh
towkeh hanya tinggal tapak rumah Pak Jang sahaja yang belum dapat di belinya. Towkeh pernah memujuk Pak Jang tetapi oleh kerana emak anak yang tua ,towkeh tersebut terpaksa datang dan berunding dengan emak.Emak tidak berganjak malahan emak pernah cakap dengan towkeh tu kalau boleh emak mahu beli balik tanah yang saudara2 dia pernah jualkan dulu.Dia rasa tertipu turun cop jari tetapi satu sen pun tak dapat.

Sekarang emak dah meninggal. Pak Jang dah berpindah ke Juru.Saya tak tahu apa yang terjadi dengan tanah tu tetapi setahu saya semasa kecil ,kata emak banyak kampung di Kuala Kurau hanya tinggal nama saja Melayu tetapi habis d
i jual apabila Cina mula masuk dan bela babi. Alhamdulillah bila kerajaan mula keluarkan undang2 yang babi tidak boleh di bela sesuka hati maka masih ujud lagi beberapa buah kampung Melayu .Siapa kata Melayu tidak tahu berkompromi sehingga tanah tergadai bukan kearana tak ada duit ke apa tapi kerana tak tahan bahu busuk babi .

Boleh kah saya samakan di zaman moden ini taktik yang sama seperti beli tanah untuk pembangunan dan jual dengan harga berlipat kali ganda sehingga tak termampu di beli oleh orang Melayu sebagai sama membela Babi di kampung2 untuk mengusir orang Melayu?


Sesiapa yang ingin mengenali Kuala Kurau sila tekan Kuala Kurau dalam internet atau boleh datang sendiri ke kampung saya di sini
http://naha-ragammanusia.blogspot.com/2007/02/kuala-kurau.html dan carilah orang2 tua di sana dan salah seorang darinya ialah bapa saya sendiri.Sekian ...Maju pertanian untuk negara.



Ini adalah rumah2 di persisiran sungai yang boleh di lihat dari kampung saya.Kami memanggilnya Bagan Cina.

Comments

Popular posts from this blog

BERSALAH