BaBi SaNa SiNi

Jangan marah kalau aku sebut babi sebab memang nama binatang tu babi dan jangan hina nama tu sebab ia pun kejadian Tuhan yang maha Esa.

Tapi hari ni aku nak tulis pasal babi sebab banyak sangat kisah babi ni baik dari e mail kawan2 sehinggalah ke tempat2 shopping kompleks.Baru ni aku ke One Utama nak cari beg tangan dengan kawan.
Itulah pertama kali aku jejak kaki kat one utama shopping complex. Di sebabkan terlalu banyak tempat membeli belah di sekitar Kuala Lumpur ni jadi aku yakin tentu bukan aku saja yang pertama kali ke sini malahan ramai lagi orang kota yang tak pernah ke sini.

Lepas breakfast di hotel Eastin ,aku dengan member berjalan kaki ke luar sedikit dari hotel tu untuk menunggu teksi.Kalau naik teksi dari hotel kami mungkin kena charge 20 ringgit tapi kalau naik teksi bermeter kami cuma bayar 5 ringgit saja, jimat kan !

Oleh kerana minggu lepas kami sudah pergi The Curve jadi hari ini kawan ajak berjalan ke One Utama pula.Kami sampai lebih kurang pukul 11 pagi dan menghabiskan masa kami sampai pukul 6 petang di situ pada hari pertama .Sebenarnya membeli barang bukan pekerjaan yang mudah...ia kadang2 boleh mengecewakan dan memenatkan badan.

Sebenarnya untuk mendapatkan sesuatu barang yang kita inginkan bukan lah satu kerja yang mudah..... hampir 7 jam berjalan kami masih tidak menemui barang yang kami inginkan.Bukan tak de barang yang kami teringin te ta pi terhalang oleh beberapa sebab.....salah satu sebabnya ialah saiz yang tidak sesuai (sendat atau longgar) atau harganya yang terlalu mahal (harap2 ada offer soon.)

Dek sebabkan berjalan terlalu lama dan memakai kasut bertumit hari itu ,kaki aku mulai sakit kembali dan waktu inilah aku perlu mencari kasut yang tidak bertumit atau sekurang2 nya pelapik kasut yang lembut....Dari satu kedai kasut ke satu kedai kasut aku terpaksa masuk sehinggalah aku ternampak kedai kasut sukan .....Oleh kerana di dalam nya ada kasut sandle dan sedia maklum ada sale pulak maka aku pun terus memilih dan membelik price tag satu demi satu kasut2 yang berada di atas rak kasut tu.


Setengah kasut ada potongan 20% dan yang lain pula 40 % sehinggalah ke satu kasut tu apabila aku membaca tagnya yang tertulis Kasut Ini Mengandungi Bahan Kulit Babi ....lantas aku pun mencarut BABI betul , BoDoh punya tuAn keDai ! Aku tak peduli kalau saleman tu dengar....aku sakit hati kenapa dia susun sekali dengan kasut2 yang lain dan kalau dia nak susun sekali pun sekurang2nya balut lah dengan plastik ....Ada juga orang kata kalau benda kering tersentuh dengan kulit yang kering tak perlu samak .....contohnya bulu anjing ke tapi bagi aku najis dua2 tu memang ternyata najis berat so aku kena samak...sape2 yang ada dalil mengatakan tak perlu boleh tunjuk kat aku then aku akan yakin tak perlu samak.



Aku tahu bukannya susah sangat nak samak tapi entahlah kenapa aku sakit hati sangat hari tu
....dah lah tak dapat apa yang aku hendak kedua aku kena fikir kat mana aku nak cari tanah....merata juga aku cari pasu bunga dalam shopping compleks tu dah lah tanam pokok plastik dalam pasu bersimen, jenuh aku mengusung kaki aku yang sakit ni nak cari pasu bertanah dalam kawasan yang besaar ni ....sehinggalah waktu aku hendak balik dan menuju ke pintu keluar baru terjumpa pasu bunga yang besar dan meangandungi tanah. Tanpa lengah aku ambil segenggam dan masukkan dalam sapu tanganku.


Sebenarnya bukan kasut saja di perbuat dari kulit babi tapi jaket pun ada...terbaru ada barangan pinggan mangkuk yang di perbuat dari tulang made in china jadi kesimpulannya APA!
Kalau makanan tu tak usah kira lah...yang kita tahu ada kandungan babi dan tak tahu sama banyak je....Nama je tinggal di Malaysia...negara Islam tercinta ! Kalau luar negara tu tentulah kita berhati2 dan bertanya tentang halal haram nya produk tu ,ini di dalam negeri sendiri pun rupa2nya kena buat yang sama.So semua orang2 Islam berhati2 lah di negara sendiri !

Comments

Popular posts from this blog

BERSALAH