Kakitangan kerajaan

Kami bertukar2 pendapat pasal kerja ngan kerajaan dan apa orang selalu komplen.
1) Kerja kerajaan lebih relaks
2) Kakitangan nya lembab


dan dibawah adalah jawapan kawanku tanpa diubah satu ayat pun...






S
alam,

Just nak info 2 all regarding " berurusan dgn gov.lembab...." I've 2 or 3 cases staffs swasta (dari bank, pej lawyer n company IT) yg at last berjaya masuk kije gov....
Tau apa komen derang....

Yg kije bank: " Dulu sebelum masuk kije gov...mmg saya pun selalu ckp org kije gov lambat/ lembab dsbgainya.... bila dah masuk baru tau criter sebenar... cth kerani kaunter... if yg jadi cashier di bank kije dia may B tertumpu pada 5 perkara sahaja.... tapi PT kaunter gov... ada 20 perkara yg terpaksa dia handle... belum lagi masuk hal-hal lain lagi...maksud saya kijer2 adhoc... lawatan rasmi pegawai lain/pembesar2.... jadi D C tu lah mmbezakan nya...dan D C tu lah jugak yg menyebababkan berlaku kelewatan.. workload staff gov (level =) lebih bnyak...

Yg Kije pej lawyer : " Mula2 saya join gov.... saya mengalami kejutan budaya kerja- rasa menyesal sgt2 masuk gov...... sbb all saya terpksa handle..dengan pengalaman yg tiada...dari urusan perjawatan, kewangan, hal2 tatatertib dan hal pentadbiran...seme kena buat...(ni jwtn macm aku leni EO) masa saya di pejabat lawyer dulu saya cuma jaga kes...which is melibatkan 3 or 4 perkara sahaja...masuk gov?...kalau ikutkan hati masa tu mmg saya turn back balik kije pejabat lama... tapi PK kan jangka masa panjang saya sabokan juga teruskan ...skrang baru saya fhm kenapa kije gov di katakan lewat...sbnonya 1 staff buat pelbagai kerja yang sepatunta di Swasta dilakukan oleh may B 10 org staffs!!!

Yg dari com IT..: Ingat masuk gov dapatlah relax Ckit.... rupanya = jer...malahan makin teruk sbb terikat dgn pelabagi peraturan yg tak boleh D ubah... dah le tu terpaksa akur dgn prosidur yg di tetapkan oleh PBN(pihak Berkuas Negeri)... cuma stay jugak sbb lebih terjamin... gov tak senang2 nak buang staffs unles U ada buat kesalahan yang besar... tapi if kije Company....pengurusan nak kecik kan size... silap tak kena gaya kita jadi mangsa...mmglah compared gaji swasta > tinggi...saya hilang > separuh dari yg saya dapat masa kije swasta... tapi jangka masa panjang > baik lah saya stick dgn gov...walaupun dari segi work load adakalanya D gov > tinggi...

So U all yang dok swasta or company... jgn ingat kije gov tu semudah yg D PK... bab mcm Ani ckp...yg berlaku kat adik dia tu.... dlm gov pun berlaku gak.. = je ... tapi how U handle D kes... Namun aku X nafikan mmg berlaku staffs yg pmlas n X buat kije... itu mmg X D nafikan...mmg ada...

Wassalam.
Adios..



Kawan saya ni memang dalam kategori orang yang rajin ,cekap dan amanah.

Comments

Popular posts from this blog

BERSALAH