Jatuh Cinta

ragam manusia
Salam again.

I am desperately wanted to write about this topic for so long ever since b4 i started this blog.Since the story is a long long time ago so it takes me quite sumtimes to do.

love for my own defination is a feeling of happiness inside u when u involve with the person that u like,fond or interested in.How to know that u re in love....U only know it when u feel the opposite way when the person is not around u...u feel unhappy.

Di sini secara umum nya saya tak dapat memberi definasi cinta dengan tepat...terdapat juga definasi cinta sebagai cahya yang keluar dari jantung ,semangat dan lain2 tapi biar lah bagi saya cukup dengan perasaan bahagia dalam hati sebagai definasi cinta saya.

Cinta yang paling gembira ialah cinta monyet/puppy love.Cinta yang tidak matang biasanya membawa banyak cerita atau kenangan2 lucu...kalau saya nak kumpulkan dari kawan2 lama mungkin sampai esok pun belum tentu habis menaip jadi saya pendekkan dengan cerita saya sahaja.

Orang kata budak perempuan cepat dewasa dari budak laki2 jadi saya akui yang saya mula meminati budak laki2 sejak hingusan lagi iaitu dalam darjah satu...Sampai sekarang saya masih ingat budak tu nama Amir...Yang peliknya saya boleh ingat nama dan rupa nya tapi saya tak boleh ingat KENAPA saya suka dia??konklusi saya hari ini (a) mungkin sebab dia budak laki2 (adik-beradik saya banyak laki2),(b)kerana saya macam tom-boy dan dia saja yang berani berkawan dengan saya.(jadi rapatlah).Bila saya ikut bapa berpindah pulang ke kampung,saya sangat2 rindukan dia
pada waktu itu.

Tak lama kemudian saya mula suka pada budak kampung pulak.Tak tau kenapa.Waktu tu jangan terkejut saya baru darjah tiga,mugkin belum ada kawa baru agaknya dan saya memang terbiasa dengan kaum laki2 saja.Hari berlalu sebab di kampung banyak budak perempuan yang sama spesis lasak macam saya ...saya dah tak kisah dengan siapa saya suka.

Lama juga saya tak punya perasaan suka/cinta pada kaum laki2 ni, tapi yang suka kat saya banyak.. sebab sibuk dok main guli saya ignore aje....

Adalah sorang budak laki2 ni bukan nya orang lain pun tapi dua pupu ngan saya.Berkawan pulak dengan abang saya dan abang pupu saya..dia ni ala2 romeo dan jadi kegilaan budak2 perempuan di kampung saya.suami pernah mentioned once dia macam actor Noordin Ahmad.

Pernah usha saya dan bawa saya tenguk wayang macam gf dia.Masa tu saya darjah enam dan happy sngat dapat buat perempuan lain jelous..lawak je.Sebenarnya saya benci dengan cara dia asyik bercerita perempuan so n so tergila2 kat dia.Satu lagi bila dia buat2 jatuhkan diari kecilnya kemudian nampakkan gambar2 prempuan bogel yang tutup anunya ngan bunga ros.eeeeeeeee.Waktu ni aku dah hampir dewasa agaknya...tak suka orang secara membabi buta.

Lepas tu saya dapat masuk asrama maka dengan rasminya saya DUMP dia.

Masa di asrama lagilah semua kawan saya perempuan sebab sekolahpun tak bercampur dengan laki2.Alhamdulillahlah , Kalau tidak habis budak2 laki saya yang mengorat.

Masa berlalu..banyak teman2 asrama waktu tu dah ada kekasih,cuma saya yang belum dan tak terfikir pun.sebenarnya saya dah gembira dengan kehidupan saya
waktu itu.

Akhirnya saya jatuh cinta juga di usia saya baru mencecah14 !
The above feelings which i mentioned earlier kept crowling up into me.Itulah cinta pertama...my puppy love.

When u fell in love semua cantik...semua u suka....cara dia berjalan walaupun kenkang,cara dia bercakap walaupun gagap(tengah exagerating),cara dia berpakaian walaupun seluarnya terlondeh sikit....its love,purely love.

Dia sekampung dengan saya.Rumah nya agak belakang dan terlindung sedikit jadi tiap kali kalau dia nak tenguk saya dia kena datang rumah kawannya yang terletak betul2 di belakang rumah saya.Mula2 dia akan tinggikan suaranya panggil nama kawan tu,tapi saya tahu dia nak attract attention saya...macam kucing dan saya punya respons...tentulah tak leh keluar terkam dia...malulah saya.my respons cuma satu ...happy n hilang rasa rindu..kalau nasib baik dapat surat cinta post by hand.

Dalam waktu bercinta kami cuma dating dua kali.Every year cuma dapat jumpa bila hari raya sempena kunjung mengunjung orang2 tua di kampung..itu pun sesudah satu kampung tahu hubungan ku dengan dia malunya nak berkunjung ke rumahnya.Bila bercinta perasaan cemburu tu tiba2 saja datang kalau ada perempuan2 cantik yang datang kunjung kerumahnya tapi dia pandai buat jokes kononnya nak mengusik.

Peristiwa yang tak boleh lupa bila saya terpaksa berbohong ngan ibu kata nak pergi rumah Idah kawan saya yang tinggal di Bagan Serai tapi sebenarnya nak dating tenguk wayang dengan dia...takutnya bukan kepalang..even my friend Idah pun tak tahu cerita ni hingga sekarang.Di kampung banyak spy manakala bapa waktu itu memang garang.Kakak dah ada pengalaman kena tempeleng depan saya sebab pergi rumah orang kenduri di mana bf nya pun ada di situ.

Mungkin saya anak perempuan kedua dan belajar di luar kampung iaitu bandar jadi kuranglah sedikit gosipnya.Namun saya selalu berhati2.

Pertama kali dating dalam usia 15tahun tentu lah berdebar-debar.Sampai di Bagan Serai kami kena main hide and seek or macam police and thief.Banyak spy bapa di situ kalau kantoi habislah kami...terutama sekali akulah..sebab aku anak dara sunti below age.Dia belanja tenguk Chinese Movie.Nice movie i should say sampai sekarang saya masih ingat cerita tu tapi tajuknya dalam Mandarin susah lah nak ingat.

That was my 1st Chinese movie,my 1st true dating my first lie and my 1st k***.I was taken by surprise actually.In hostell i seldom or never read love story books not like some of my friends are craving for the stuffs but i made it and i did it.

Time passed by he got a job in KL and still sent me letters.We only met during raya when he came back.When he told me not to lie to my parents when asking permission for the 2nd date. I did and in return got a scold and nasty words in exchange for that.i was still 15 then.Then after a while i coughed out blood...u know why...the one that i dumped couldn't take the blow that i was with someone else from the same kampung.He told my brother he was happy i found the right man but he lied.He wanted me to die,i guess.

Ada satu ketika hati saya tawar tanpa sebab...saya tak balas surat2 nya hinggakan dia tanya kenapa...saya masih ingat bila Caba mentioned kalau orang laki2 yang bekerja di KL masih terus berhubungan dengan kita tandanya dia tak flirt..Manalah saya tahu apa yang ada di KL waktu tu tapi saya terima komen kawan saya dengan hati terbuka dan meneruskan hubungan kami dengan memberi alasan palsu agar dia tak berkecil hati.

Bila umur meningkat 17...datang pula seorang laki2 lain hendak mengenali saya.Saya terima dia sebagai kawan dengan berterus terang yang saya sudah ada kekasih.Dia budak Taiping dan sedang bercuti semester.Masa terus berlalu dan berlalu dan saya tersepit antara kekasih dan kawan...kedua2nya sama baik.

Satu tamparan hebat bagi bapa saya bila adik kekasih saya yang 2 tahun lebih muda sudah bertunang sedangkan saya dah berkawan dengannya sejak umur 14 tahun tidak ada sesiapa dari keluarganya yang merisik atau bertanya.Saya terdesak tambah2 lagi ada orang lain yang ingin masuk meminang,sudah berkali2 saya tahan tapi dia tak mahu mengalah.Dua kali saya pergi bertemu kekasih saya tapi perkataan jadi berat,words were not easy to say hingga dia yang terpaksa ungkapkan dulu...dia dah dengar khabar2 angin yang ada orang hendak melamar saya tapi dia tak bersedia lagi..mana tidaknya dia masih belajar luar kampus lagi manakala gaji seorang kerani manalah cukup untuk membina satu keluarga.Saya pasrah kerana selama ini mimpikan dia yang akan masuk melamar saya dahulu.

Saya sumbatkan dalam kepala saya dia tak bersungguh2 mencintai saya tetapi orang lain yang lebih menyayangi saya. Dia tak datang pada hari perkahwinan saya tapi menghadiahkan sesuatu melalui adiknya..Lepas berkahwin saya pergi bertemunya sekali lagi sahaja sekadar nak buat penutup pada kata2nya yang saya mungkin tak akan datang berjumpa nya lagi.Saya bawa dia gambar perkahwinan saya atas permintaannya dulu.Bodohnya perbuatan saya...tak sangka air matanya bergenang di kelopak matanya ....kami berpisah tanpa ada ucapan apa2 cuma saya yang terasa sedikit sayu kerana tersalah menilai dia...

Sekarang dia pun dah happily married dah ada anak dah gemuk pun dan dah pergi haji dengan isterinya...apa lagi saya nak sedih...that are friends for b happy for them.

sekian jumpa lagi.

Comments

Popular posts from this blog

BERSALAH