Not too late

Ahad kemarin pulang dari Klang malam tu juga ,bila sampai rumah sholat Isya lepak2 kejap depan TV rasa ngantuk terus masuk tidur. Esuk tu bangun pagi as usual masuk dapur tenguk apa yg ada nak masak~ingat nak buat yg ringkas dan cepat tapi roti dan maggie habis . Nasib baik ada pisang beruk eheh buruk ,jadi apa lagi buat cucur kodok la jawabnya.

Lenyek punya lenyek pisang, gaul punya gaul tepung dengan gula tiba2 cari botol minyak masak pulak tak ada,botolnya dah di buang dlm tong sampah,dah habis~ Yang jadi penyelamat pagi semalam ialah 3 bij telur ayam yg entah kenapa tak di perabiskan oleh penghuninya.
Jadi sarapan hari itu untuk suami ialah telur rebus separuh masak dan sekole/mug milo panas.

Bila suami pergi kerja aku keluar ke 99 mart,beli beras yg kampit 5kg,beli minyak botol kecik ,beli pencuci lantai ,beli pemutih (bleach),beli milo,susu dan maggie buy 5 free 1,beli air seven up n soda,beli telur dan roti ,kuaci dan kacang ,beli makanan kuching,beli tuala ,beli bawang,beli asam ,santan serbuk,dan garam.
Jumlah semua seratus lima puluh tiga ringgit~ itulah 3 keping limapuluh yg terakhir dari enam ribu yang aku ada dlm tangan.Sekarang aku da pokai....(info untuk anak2)

Malamnya suami bawa aku ke Rawang ,dah ada bangunan baru di situ,cantik dan ceria. Satu kedai tu nama antamax (kedai perunding gak nya) sebelahnya sebuah restoran nama jam's kitchen ,pemilik yang sama. Yg menarik perhatianku pemiliknya pasangan Melayu, bila masuk waktu maghrib pemiliknya akan berhenti dan naik sholat~bergilir2.Hari itu sebb kami da makan dari rumah , kami cuma order teh tarik(suami puji sedap) dan air tembikai ~jumlah sembilan ringgit +.

Aku pengagum orang kaya yg tidak lupakan Tuhan ok,pengagum bukan bermakna aku malu siapa diri aku atau benci atau regret atau marah dll.Jadi tak perlu rasa rendah diri rasa macam loser atau apa2 rasa. Dalam kepala aku macam kena jentik je persoalan bagaimana mereka boleh berada di tahap ITU?

People said better late than never better late than NEVER!Bermaksud it is never too late.Itu yg terngiang dalam kepala ku. Macam ada benda yang aku tinggalkan dan aku CUBA untuk memungutnya kembali.

Tapi aku dan suami selalu tidak sekata dlm soal hati. Suami lebih senang guna ayat aku tidak pernah puas dan bersyukur~ yg buat aku selalu kalah dlm mencari jawapan.Suami kata aku suka status dan duit berkepok baru aku rasa selesa dan selamat.Suami lebih suka guna ayat "kan aku ada ." dan ayat" kalau aku mati ambil lah semua nya.." dua ayat yang langsung tidak membantu aku.

Seorang suami kena buat isteri lebih berdikari dan percaya diri walaupun dengan keberadaan dia, jadi dia tak boleh guna ayat aku ada dan harap isteri akan tenteram.Suami harus paham ,isteri selalu merasa tiada suatu ikatan perkahwinan yg ada cop kekal sampai akhir hayat walaupun di takdirkan kekal tetapi ia terselindung dari pengetahuan manusia.Malahan isteri banyak belajar dari cerita semasa bukan dari membuat perbandingan.Pernah baca dalam paper suami tinggalkan keluarga kerana jatuh hati lagi?Itu realiti ok.

Terus terang aku juga sudah letih untuk memulai sesuatu yang baru .......namun semangatku hanya satu jika apa yang aku lakukan hari ini boleh berterusan menyenangkan anak2 dan cucu2 ku kelak ,aku mahu gagahi jugak.So better late than never lagi.

Semalam sedih ,nangis2 ok.
Anak2 yg rasa dia tak dapat fair treatment just hantar je komen ok....

Comments

Popular posts from this blog

BERSALAH