700-850square-feet apartment

Aku tengah cari poin untuk buat perbandingan antara hidup dlam apartment dan hidup dalam rumah teres.Secara umumnya mesti aku kata rumah teres jauh lebih bagus tapi tinggal di apartment tak kurang hebatnya ~terutama yang di bayar duit up keep atau maintenance setiap bulan.

Hari2 ada orang sapu sampah sampaikan sampah yang terjatuh dalam lift pun ada orang sapu.Kedua kita tak payah buka tutup gate untuk masuk cuma buka dan tutup pintu apartment masing2 kalau rumah teres kena turun kereta buka dan tutup pintu pagar.Bila malam ,risau jugak orang tunggu kita dalam semak samun atau belakang tiang pagar...hmm.

Kedua ,kita tak perlu potong rumput dihalaman rumah atau cuci longkang ,sebab apartment cuma ada lantai simen untuk ruang berjalan atau berlari masuk dan keluar ke apartment masing2.

Ketiga ,sebab apartment tidak ada halaman cuma ada pintu dan anjung yg ditutupi dengan dinding maka kami langsung tidak pernah ternampak muka jiran kami kecuali di tempat parking kereta dan di dalam lift.Pun kalau kami terjumpa di tempat parking kami tidak tahu dia penghuni tingkat dan pintu nombor berapa.Sebab tu banyak maksiat berlaku di apartment.

Seperti apa yang aku lihat , satu unit apartment tu keluar tiga laki2 dan satu perempuan pakai uniform yg sama .Mungkin perempuan tu dah jadi bini atau mungkin adik atau kakak salah sorang laki2, tapi yg lain2 tu siapa?Sebab sekarang sudah jadi seperti di negara Barat bagi sewa bilik kemudian tak kisah siapa penghuninya kau muhrim ke mahram ke janji penuh dan jimat dari bayar harga satu unit apartment.

Semalam sewaktu masuk lift ada dua ekur ni ,yg betina tangannya macam nak bergayut di tengkuk laki2 tu ,bila aku masuk terus tarik balik dan tersengih2 macam kerang busuk ~ayat yg pertama keluar dari mulut aku ialah "Dalam lift pun nak buat projek ke?", sepontan ayat tu keluar kemudian si perempuan tu jawab ,"tak lah ,ni ha takut2 kan orang dengan cerita hantu..".masyallah !! yang hantu tu kamu ,yang iblis tu kawan kamu!

Bila ada apartment di tingkat 8 kena lelong aku fikir banyak kali samada mahu beli dan menyewanya pada orang takut kalau aku tak berhati2 dapat si penyewa yg kaki buat maksiat memang aku akan makan duit haram .

Hal2 lain yang aku perhatikan ialah bila penggemar kuching berjiran dengan pembenci kuching,siap kamu akan lihat dia mula pasang jaring buruk depan grillnya yang cantik tu.Samada kamu mahu rasa kecil hati atau marah ,terpulanglah pada diri kamu.Sekurang2nya kamu tahu jiran kamu tu tak suka invader.

Lain2 yang kamu kena paham ialah bila bunyi air dari tingkat atas yg kamu rasa seperti dari dalam jamban kamu sendiri atau orang depan yg bagi salam kamu ingat orang tu ada depan pintu rumah kamu atau orang depan pintu kamu bagi salam kamu ingat orang depan pintu rumah jiran kamu sebab antara pintu dia dengan pintu kamu cuma berapa depa saja .Jadi aku rasa perlu buat sesuatu seperti ikat tali dengan loceng atau dua tin kosong di hujungnya agar penghuni tahu ada orang di muka pintu!

Akhir sekali apartment kecil mempunyai masaalah ruang untuk menyidai pakaian, dari segi mengemas rumah pula ruang kecil amat mudah dijaga sekali sapu di apartment sama seperti baru menyapu satu bilik tidur di rumah bungglow!

Comments

Popular posts from this blog

BERSALAH