EASY ~ RHB

Kalau dulu aku kutuk2 service di CIMB ,hari ni aku nak promote RHB bank EASY~perbankan mudah dan pantas. Setakat sehari semalam semua berjalan seiring dengan motto banknya iaitu EASY.

Semasa berada di TESCO Setia Alam ternampak booth RHB ni dengn lima paparan Easy ~easy pinjaman ekspress, easy simpanan mesra ,easy ASB(yg menarik perhatianku), easy~insuran kasih(minat juga) dan last sekali Hadiah Menarik untuk di menangi. Kelima2 paparan ini dalam segi empat dan bewarna-warni menarik minat ku untuk singgah .

Tetapi niat pertama aku ialah nak mengecek insuran yang aku ambil dari pejabat pos dengn kerjasama RHB~ tetapi melekatpula pada pinjaman ASB.

Inilah pertama kali terdapat satu skim pinjaman yang peminjam hanya perlu bayar duit faedah pinjaman selama 5 tahun tidak termasuk bayaran pokok. Selepas 5 tahun berturutnya barulah kita membayar duit pokok .Maksudnya per year kita cuma bayar 5+% interest of amaun yg kita loan.Kalau saya ambil $40k saya kena bayar sejumlah $171.56 /bulan selama 5 tahun after that kena bayar around $756.27 /bulan selama 5 tahun lagi dan kalau tak sanggup boleh jual balik dan biarkan dividen itu(anggaran $ 18 ooo ) sebagai imbuhan simpanan kita.

Sesiapa yang ingin tahu lebih lanjut berkunjunglah ke booth RHB Tesco.

Kadang2 kita tak sedar inflasi yg begitu ketara dalam hidup kita kecuali kalau kita berbelanja.Apakah nilai dua ribu seperti dua ratus , dan dua ratus macam dua puluh . Mungkin kalau aku bukan kategori good spender tetapi big spender rasanya lagi ketara duit ku lolos dari gengaman.Aku bukan jenis gila shopping atau kaki kejar jenama.Jenis paling mudah ,jika aku suka harganya mesti berpatutan aku akan puas.

Tika aku ambil loan ASB aku disoal anak untuk apa aku mahu duit itu. Jawap aku ringkas, aku seorang yang berpenyakit .Kalau aku cepat pergi menemui Tuhan lain cerita tapi kalau umurku panjang ,siapa yang akan menanggung kos perubatan jika aku sakit.Entah apa yang difikirkan oleh anak ku entah sebb dia tidak memberi sebarang komen.

Aku nak cakp macamana dalam sebulan aku habiskan enam ribu setiap bulan malahan lebih. Aku bayar dalam dua ribu untuk 3 buah kereta,lebih kurang dua ribu untuk duit belanja bagi 5 orang anak,Astro ,Seratus ringgit, untuk insuran seratus ringgit ,aku akan ke tesco dua kali dalam sebulan dan habis kan anggaran tiga ratus sekali belanja.Walaupun tak ramai dah tinggal dalm rumah tetapi harga barang melambung hingga kadang2 aku rasa cashier tu salah kira.Duit ubat atau farmasi juga beratus2 tetapi alhamdulillah dapat claim.


Biasanya kalau lebih akau akn masukkan semua kedalam maybank ku tapi macam biasa soal anak2 ,aku akan dr balik .

Pernah dulu setelah tolak duit sewa rumah ,bil telefon dan internet serta lain2 loan, baki dalam tangan ku hanya ada tiga ratus setiap bulan, dari situ juga aku kena bagi belanja anak2 yg ketika itu masih di sekolah rendah dan menengah. Aku terpaksa displin untuk belanja sepuluh ringgit satu hari ,kalau aku belanja dua puluh ringgit aku kena skip satu hari dari berbelanja. Tapi Alhamdulillah setiap kali aku melepasinya aku bersyukur dan rasa gembira. Salah satu sebabnya kenapa aku berjaya mengahrunginya ialah kerana aku jenis boleh berkurung dalam rumah, kecuali keluar menghantar dan mengambil anak2 dari skolah dan singgah kedai di dalam perjalanan.Dan kedua aku tidak suka mengomel.

Sekarang bagiku Tuhan sudah mencurah rezki yang berlipat kali ganda kenapa harus aku komplain, cuma satu2 nya yang aku risau bila suami tidak lagi bekerja ,aku sakit dan kos ubat dan rawatan kena tanggung sendiri sedangkan sebulan boleh cecah ratusan dan semua orang tahu berapa nilai seratus ringgit sekarang cuma sepuluh ringgit!




Comments

Anonymous said…
insyaAllah Allah turunkan rezeki yg melimpah dgn anak yg berjaya n bekerja.
NoraHash said…
Insyaallah,rezki anak anak punya ,tidak mahu menyusahkan sesiapa kalau boleh mahu cari rezki sendiri ketika badan masih ada tenaga...

Popular posts from this blog

BERSALAH