BILA IBU2 BERBINCANG

To:
"Shamsuddiar Ramli"
Cc:
"Rosnah Yahaya" , "noor aini" , saloma_ishak@yahoo.co.uk, "Khairiah Ahmad" , zarinah_abubakar@yahoo.com, "Mardhiah Ariffin" ... more
SALAM.....

AKU PULAK, CAMNI......SKRG AKU BERFIKIR MACAM ORG TK BRP KAYA, SO AKU PLAN NK BUAT SIMPLE GILER....JEMPUT SEDARA MARA DN KWN YG PALING RAPAT JE...BUAT KAT RUMAH SNDIRI, SO ESTIMATE JEMPUTAN, NGAM2 JE MUAT SERUMAH....LPS KWIN, TERUS G HONEYMOON....HADIAH PARENTS....ONE DAY AFFAIR JE....N, TK DE SANDING2!!! GAMBAR GAMBAR BOLEHLA...LG PUN, TMPT AKU DIAM NI, KECIK KE, BSR KE, TK ADA ORG KISAH....TAPI. KALAU AKU KAYA GILER......LAIN PULAK CRITANYA.........KORANG SEMUA AKU BELIKAN TIKET KE KUCHING DN TURUT BERHONEYMOON SMLM DUA DI HOTEL.....KAH...KAH...KAH...

SO, SHAM....JGN FIKIR APA2 LAGI......(EH, BILA BOLEH MERISIK NI?...................HE..HE..HE..)

2010/1/26 Shamsuddiar Ramli <shamsuddiar@gmail.com>
Tak tau apa aku nk komen bila ckp psl nk kenuri anak ni. Aku kena pikirkan 6 org anak dara nk diuruskan. Rapat2 plak tu umur diorg.
Dengar cite Loma belanje kenuri simple pun 20,000 belanje, dgn Cenah kirakan duit sewa itu ini cam gitu, aku dpt byangkan, kalo aku kenuri kt S Alam ni, entah berape lah abis. Kalo kenuri Along abis 20,000 tahun ni, tahun dpn kenuri Angah lg 20,000, ps tu Ayang plak tahun berikut, mana nk cari 60,000 dalam 3 tahun. (Masa mengandong n beranak dlu, tk pikir beranak rapat2, kemudian ari masalah nk kenuri.) Duit hantaran dapat pun the most dalam 10,000 sorg je. Ye lah mcm Loma ckp, tk kn kita nk caj mahal2, anak kita juga ps tu nk tanggung ngn laki dia lps kawin. Ari tu aku yg sibok tanya pengalaman Leha, Farid n Loma, tp skrg aku yg tk nk pikir. Tk nk pening .......

Leha, nko jahit seniri cadar tu? Cantiknye... n kemas. Mgkin 1 cara nk jimat kos, mntk Leha jahit cadar, Ani siapkan bunga... sape lagi bleh tolong gotong royong??

from Leha,

salam semua..
disebabkan aku dah ada pengalaman buat kenduri kawin anak jadi aku pun nak citer la sikit pengalaman aku. Aku rasa untuk kenduri rasanya sikit je aku keluar duit belanja. maklumla kenduri pun bukannya grand sgt. Sekadar buat kenduri. Tapi aku rasa puas hati.
Aku gunakan khidmat wedding planner. Maklum la aku dok kat penang, tapi kendurinya kat taiping. Tak de masa dan jauh utk aku ulang alik nk buat persiapan.Terpaksa buat kat taiping sebab sedara mara aku semua dok kat taiping, lagi rumah aku kat penag flat quarters kerajaan je. Mana aku nak letak diorang kalo datang. So aku mengalah je. Untuk penginapan aku sekeluarga kami sewa rumah puspanita yg dekat dgn dewan mpt tu, Harganya rm180 sehari. Terlalu besar rumah tu, terlebih cukup untuk keluarga aku dan keluarga suami aku.
Untuk kendurinya wedding planner aku charge rm7500. Murah kan.Ini termasuklah sewa dewan mpt lengkap, hiasan pelamin, kelengkapan kawin, gambar, solek menyolek dan makan untuk 65o orang jemputan, Tapi biasa la kata je 650 tapi dibagi lebih. Serta makanan sampingan mcm cendol dan rojak,Dan aku serta suami aku pulak dah jadi mcm tetamu je. Macam kata wedding planner tu " akak xyah susah hati , xyah pening kepala,semua ditanggung beres je," Makan pulak jenis berhidang bukan buffet.Sebab aku dan suami aku memang xsuka jenis buffet. Kesian tetamu.. macam aku la cukup xberkenan buffet. Makan xpuas. Dah la pinggan kecik lauk pulak penuh, kekadang sampai xnampak nasi. Memang la jimat makan jenis buffet tapi kesian la tetamu yg datang. Makan pun xpuas.Pada aku kalu buat kenduri biarla tetamu puas hati.
Lepas Kenduri aku balik rehat je. Tau2 ada makanan siap dipack satu satu untuk sedara mara bawak balik.
Memang aku cukup puas hati dgn khidmat wedding planner tu. Aku rasa aku la orang yg tak pening kepala fikir pasal kenduri.Dan aku ingat nak guna khidmat dia lagi lain kali insyaallah.
Untuk benda2 lain macam bunga telur, kamar pengantin semua aku buat sendiri. Berdikit2. Kata orang buat main2. Sebab tu tak terasa.Since anak aku bertunang aku dah start buat. Set cadar pengantin anak aku tu butik nak beli, tapi sayang pulak, aku nak buat koleksi. Simpan buat kenangan. Macam barang2 kawin aku sampai sekarang aku simpan. Nanti bila aku mati dah jadi ketogari barang antik, jadi sejarah. hehehe. Aku suka tgk gaun pengantin aku.. sedih rasanya tgk saiz dia. Jauh beza dgn sekarang...
sekian. Salam semua



Date: Mon, 18 Jan 2010 08:56:34 +0000
From: saloma_ishak@yahoo.co.uk
Subject: Re: Salam...bab kenduri kawin anak
To: khairiah@water.gov.my; cikguodah@gmail.com; zarinah_abubakar@yahoo.com; aflia@hotmail.com; glumber@po.jaring.my; fadzilah@simedarby.com; cherohaya_mohamad@yahoo.com; naamah60@yahoo.com.my; shamsuddiar@gmail.com; fatimahyan@yahoo.com; rahimah@risda.gov.my; salomawati@psas.edu.my; faridah@uniten.edu.my; khairiah@anm.gov.my; rosnah_yahaya@yahoo.com; queennoor60@yahoo.com.au

wsalam semua,

mmg mcm tu la Ani. Loma dulu pun habis 20 k. my sister pulak buat lagi simple - habis 15k. itu termasuklah kita hias dan baiki rumah yg mana patut. my advice is kalau boleh bertunang, nikah n kenduri in one occasion. boleh jimat banyaaaaaak duit. ini dari pengalaman Loma ler.sbb hari tu bertunang lain. nikah dan kenduri lain occasion. sedara mara pun jauh jauh. penat dia orang nk involve byk kali. tp itu pun klu pihak lelaki setuju. anak Loma dulu hantaran rm 8800 shj. (tahun2008) supaya pihak lelaki tak pressure sbb perlu himpun duit lama sgt. smpai mrk pihak lelaki mcm tak caya.siap tya RM ke US dollar?.maklumlah org kedah kan terkenal dg hantaran yg tinggi. My sister lagi la . RM5000 je walaupun anak daranya cikgu graduate.

Loma faham perasaan Ani dan kwn2 yg anak daranya hampir disunting org. apa pun kan nabi kata, "sebaik baik pekerjaan adalah sederhana". kenduri beso sgt tidak, dan kecik sgt pun tidak." wallahu a'lam.
cepat le Ani. kami tak sabo nk mkn nasi minyak Ani pulak

sekian dulu. wslam.

--- On Mon, 18/1/10, noor aini wrote:

From: noor aini
Subject: Re: Salam...
To: "khairiah" , "SAUDAH HUSIN" , "Inah Abu Bakar" , "alia ali" , "glumber" , "fadzilah muhammad" , "CheRohaya Mohamad" , "NAIMAH MAHMUD" , "Shamsuddiar Ramli" , "Fatimah Yan" , "Rahimah Ibrahim" , "Salomawati Ishak" , "Loma" , "Faridah Basaruddin" , "Khairiah Ahmad" , "Rosnah Yahaya"
Date: Monday, 18 January, 2010, 10:51

Wkmsalam Cenah n salam to all,
Cenah aku pun sama dengan mu yang part nak g Mekah tu...suami aku memang tak kata apa...aku pun tengah fikir nak join sedara atau kawan yang rapat ,cuma urusannya kena pergi Shah Alam dan aku belum buat lagi dan entah bila aku nak ke sana.

Bab kenduri kawen ni aku pun mushkil sikit..bab persediaan yang banyak membazir..baru2 ni anak sedara belah suami kaawen,baru pertama kali dapat tenguk persediaan cara dekat..mak oi, bertunang nya dah le satu bab( ni aku tak balik), waktu akad nikah aku tenguk cara pengantin make up pun aku dah nak pening kepala dah le ramai pasangan yg tunggu giliran kat masjid semuanya pakai macam nak masuk peraduan siapa lebih cantik! Hari perkahwinan anak sedara aku tu dapat juga aku gubah bunga sikit2 di samping yg dah di tempah , anak perempuan sorang yg sulung pulak tu..jadi mak dia beria2 menghias...aku buat guest book dan tampal gambar muka pengantin masa akad dekat pintu masuk....taiping tak macam KL jadi semua yg datang nampak teruja sebab first time ada macam tu.

Baca dalam majalah ,bajet pertunnangan cecah 5 ribu manakala bajet perkahwinan termasuk kos kursus perkahwinan ,mas kawen,cincin , upah jurunikah ,kad jemputan, pakej pelamin ,kenduri dll ialah 15 ribu.Jadi semua kena ada lebih kurang 20 ribu.Dalam pada tu yg kenduri makan tak sampai pun 8 ribu.Aku suka cara Farid uruskan perkahwinan anaknya di dewan UPM hari tu , nampak ringkas ,pasangan pengantin nikah kat masjid hari tu kemudian duduk makan bersama2 dalam hall, tak payah nak buat pelamin kerana tujuan nya sama je nak kenalkan pada hadirin....tapi anak dara aku dah bagi hint nak bunga macamana ,kaler ape ,haihhh....

nooraini hashim

--- On Sun, 17/1/10, Rosnah Yahaya wrote:

From: Rosnah Yahaya
Subject: Salam...
To: "khairiah" , "SAUDAH HUSIN" , "Inah Abu Bakar" , "alia ali" , "noor aini" , "glumber" , "fadzilah muhammad" , "CheRohaya Mohamad" , "NAIMAH MAHMUD" , "Shamsuddiar Ramli" , "Fatimah Yan" , "Rahimah Ibrahim" , "Salomawati Ishak" , "Loma" , "Faridah Basaruddin" , "Khairiah Ahmad"
Received: Sunday, 17 January, 2010, 1:22 AM

Assalamualaikum,

X pasti Dee dapat mail kita or not le ni...sbb recently ketika dia dtg ke Kuantan early this month dia ckp email dia dah X leh guna... Dee dah resign dari glumber sumtime September last year..
Apa kabo seme? Hrp all fine n OK menjalani kehidupan seharian... tahniah buat Loma kerana dah selamat present paper D Manila... I bet tentu dah bleh panggil Dr skrang?..Tahniah gak uat Hjh ...Lah.. tak sangka dlm diam2 lepas dah dia ke Mecca... Cenah lah tak tahu bila nak G nya...Last year ajak hubi G dia ckp Ghani nak peksa... tahun ni?... X selesa pulak...X tahu lah apa yang tak selsesanya.... tahun depan confrm X G sbb dah Ghani nak SPM pulak...akupun jadi keliru dan tertanya akan apa yg tersirat sebenarnya.... nak kata X der $...rasanya sepatutnya X lah berat mana sbb dia pun dah dpt ganjaran abih dgn BPM ari tu.. Julai ni pencen betul lah...sbb uat masa ni masih 'attach' dgn Agrobank... PK2 balik Cenah tinjau dgn adik2 lah kot ada yg mendaftar nak G...at least Umrah dulu ke... tngoklah cmner... nampaknya nak tunggu hubby...bio la dia dgn alasan dia dulu... aku kena work out sendiri dulu... mana tau last minit dia akan ubah fikiran...
Dee ke Cni rupanya on 'duty' gak... jadi Cenah sempat G jumpa dia kejap D bandor Kuantan... borak2 lah...lain org korporat ni... berani invest...tabik springlah dgn Dee...tapi bila PK2 balik asal ada modal... apa pun boleh jadi...mcm gak nak uat kenduri kahwin... modal OK... kita boleh plan yg terbaik...if modal 'ciput'....kenduri pun ciputlah...
last week...ada lah staf Cenah D opis ...yg dtg mintak tlong buat pengesahan sbb dia nak uat loan untuk kenduri kahwin anaknya bulan Mei/Jun ni... mcm besa(bukan mnyibuk..dah tugas)Cenah minta slip gai..dia tak bawak..call PT gaji minta bawakan salinan opis..nak tngok..sbb I X leh simply nak uat pengesahan if gaji dah tak mmbenarkan... rupanya take home pay - RM892 shj... yg mana ngam2 40.02%...If 40% n below..cnfirm kena anto nama ke SUK.. Dia minta sgt2 uat srt pengesahan sbb dah nak PT N17... cuma pejabat belum terima waran dari JPA/SUK... so gaji masih pakai yg PTR N11!!.. Tapi dah jadi t/jwb Cenah... "saya boleh minta PT sediakan surat berkenaan tetapi dgn syarat bila buat loan tu yg appear dlm slip gaji amaun ini..." Dia terpaksa mengorbankan potongan simpanan untuk tabung haji yag dia buat utk buat potongan pinjamannya...sbb on and off pihak SUK minta nama those yg take home pay kurang dari 40%... masa tu aku tingat lah zaman aku nak kahwin dulu... terbalik kot... masa tu aku sendiri yg buat loan...sbb gaji Kerani bnk mana sgt?...mak sedara suh beli pealatan bilik tidur...aku mana ada $ simpanan masa tu...
Sbb tu lah utk anak2 besides uat potongan ke dlm tabung haji derang... kini dah 2 tahun gak aku uat potongan gaji masuk ke akaun ASB anak2.... aku ckp kat derang... sbgai bantuan untuk uat kenduri kahwin nnti...mak nak kasi sedebuk...mmg X der... nak uat pinjaman..rasanya malas dah...dah tua2 nak loan lagi..kecuali yg sedia ada spt loan umah n kete...potong taklah bnyk...$30@sorg setiap akaun - Tabung haji n ASB..;potongan tabung haji utk ank2 mmg dah D buat sebaik aku masuk kije selepas bersalin...jadi yg tu dah bnyk lah gak... tapi bila sesak...C tu lah juga yg d koreknya....
Just to share dgn U all.... keciwanya aku baru2 ni bila mana D maklumkan bahawa GCR (gantian cuti rehat) yg dah aku kumpulkan ketika servis bawah lantikan state dulu..tetiba2 je back to 0!!!..Aku di katakan terpaksa kumpul semula GCR jika mahu menikmati maksima 150 hari...walhal aku dah kumpul 120 hari n just perlu kumpul 2 tahun je lagi bagi cukupkan maksima 150 hari tu.... hanya D sebabkan pihak berkuasa melantik yang berbeza jadi GCR yg D kumpul dulu tidak boleh di bawa - aku kena kumpul semula... Yg buat aku jadi bengang/marah adalah disebabkan tiada siapa pun memaklumkan kepada kami tentang peraturan ini...aku juga dah tngok dlm seme pekeliling tiada penjelasan terperinci yang di beri...yg aku belum semak di bawah akta pencen... yg mana pada aku X der sesiapa pun yg tengah sibuk kijer ada masa nak G teliti akta berkenaan un less org yg kije bhgn berkenaan... Aku ckp pada pegawai dari SUK..."Sekiranya masa tawaran PPT N27 ari tu org JPA beritahu tentang hal ni.... masa tu juga saya akan 'angkat punggung' balik ke jwtan lama saya... waktu itu kami hanya di maklumkan balik nnti buat surat 'MELEPASKAN JAWATAN DENGAN IZIN' jgn buat meletak jawatan nnti faedah persaraan U tak dapat... tak der sesiapa pun yang info ttg GCR akan hangus... X kan lah saya nak terima PPT N27 yang sedikit sgt bezanya dgn apa yang saya terima...dan saya korbangkan GCR saya yg dah tentu dpt >< src="http://mail.yimg.com/us.yimg.com/i/mesg/tsmileys2/17.gif">..dah le berkira2 nak pencen awal... if aku kumpul baru pun sampai aku pencen wajib pun aku tak dapat 120 hari tu... sbb servis pun X sampai 10 tahun dah...infact tinggal 6 tahun je lagi...setahun boleh simpan 15 hari shj!!!
Cenah mmg tengah kumpul maklumat n fakta...sbb tak puas hati dgn kes ini...ramai yg terlibat.. sbb bila sebut pihak berkuasa melantik yg berbeza... ia akan melibatkan anggota yang di lantik dari Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan, Suruhanjaya Perkhidmatan Polis, dan lain2... masalahnya derang ni dok kata State G Federal jer... walhalnya spt yg aku ckp tadi SPP yg berkenaan juga tidak = dgn SPA Malaysia!!!.. Aku smpai ckp ke peg SUK.." Jika tau mcm ni...mmg saya X terima... dah la kije teruk nak mampuih...kejo sana sini...pas tu senang2 je org nak hanguskan GCR saya....mana adil? Tentu ada cara nak buat?... Quran je yg X leh ubah!!!Setidak2nya kami yag tak di beritahu ni di kecualikan.. dan yg selepas tarikh tu baru terlibat... sbb le ni dah kuo pek perkhd bil 23 tahun 2009 yg menerangkannya...
OK cukup setakat ni.... lain kali ada masa aku list kan pulak apa yg dah aku uat D opis sepanjang jadi PPT D PTG...mungkin U all tak de yg alami spt yg aku sdg alami...
WASSALAM
Cenah
01.20am/17/01/2010

Comments

Popular posts from this blog

BERSALAH