Pangkat

Teringat kata2 Mami (jurujual aka dealer Alkein). "Bila suami masih kerja semua orang respect ,bila dah berhenti semua orang buat don't know je."

Is it True? Most probably.

Ni raya dah round the corner...dan ofcourse la perkara yang tak wajib tapi macam wajib bagi manusia yang bekerja sebagai contractors atau suppliers ialah bagi buah tangan kat pelanggan mereka tanda terima kasih dealing dengan mereka.Buah tangan tu termasuklah hampers , gift vouchers and sometimes ang pow.Tiap kali suami dapat hampers ngan vouchers ,i feel glad..but there was a few times someone gave some ang pow ..when they came to my house handing me the envelope..i felt so reluctant to take..tapi of course le bila dia kata pls give to Mr planter, your husband ..then i had to take it.

I once asked my husband , boleh ambil ke duit tu..dan jawabnya dia tak pernah minta pun...so i guess boleh lah.

Kalau tahun2 dahulu lebih ramai managers terdiri dari bangsa Cina dan India tetapi alhamdulillah pada hari ini tiap kali meeting ,bilangan Pengurus Melayu sudah mengatasi kaum lain. keistemewaan pangkat manager ini ialah mereka boleh mencari suppliers dan contractors yang mereka fikirkan bagus dan boleh melakukan pekerjaaan pada waktu yang di tetapkan.

Saya lihat suami tidak kisah untuk memberi peluang pada budak Melayu walaupun mereka tak ada modal besar ,asalkan mereka mahu bekerja. Pada mulanya budak2 Melayu yang baru berjinak2 dengan business sebagai kontrakter terlalu sensitif ,cepat merajuk apabila kena marah tetapi akhirnya mungkin mereka sedar bahawa itulah sebenarnya pekerjaan dan saya yakin sekiranya mereka boleh bertahan dengan cara suami saya bekerja mereka akan tahan juga dengan managers yang lain.

Untuk bersaing dengan bangsa lain , mereka bukan saja kena rajin, efficient dan tahan kena marah jika silap tetapi mereka juga kena tiru cara kaum itu mengambil hati boss mereka. Ada setengah kontrakter Melayu terlalu lokek..apabila kerja siap dan wang telah dibayar ...langsung diam...apa salahnya belanja kopi ..kata suami bukan apa menandakan kamu berterima kasih kerana telah diberi kontrak.Pelik betul bunyinya sama seperti tak minta tetapi minta...atau mengharap.....Atau sebagai professional pandai2lah ambil hati orang yang beri kamu kerja ..mungkin esuk lusa kamu akan dipanggil lagi!

Comments

Anonymous said…
Bukan Alkein, tapi LUXOR, produk gamat tu kan?

Biasala, memang kena amik hati manager kalu nak sambung kontrak, itu taktik. Melayu memang tak pandai guna taktik ni kot.
Anonymous said…
Mama hamper banyak ke kali ni???
I want to book the Ferrero Rochale!!
NoraHash said…
Tak de,tak de...cuma dapat JJ cash vouchers n ang pow..abah kata boleh shopping kat KL on the way back home or back here back!
Anonymous said…
I want the ANG POW

Popular posts from this blog

BERSALAH