Asrama Pekerja.

Semalam ,tiba2 je suami dapat e mail dari Head Quarter complaining pasal asrama tempat pekerja....complain pasal sampah ,pasal baju2 pekerja yang main 'sepuk' sana sini. Komplen pasal katil yang dah senget. komplen pasal penghuni yang tak bahagia dalam keadaan 5 orang sebilik dan kongsi satu TV untuk SEMUA. Dan macam2 komplen lagi setelah buat lawatan minggu lepas.Dan macam biasalah suami yang lebih al maklum dengan keadaan yang sebenar akan menjawab e mail tersebut dengan berlipat kali ganda panjangnya. Yang pelik tak de langsung pujian.

Kata suami dia setuju dengan komplen2 tu dan mengharap budget yang lebih pada tahun akan datang supaya dia boleh menukar katil yang murah kepada katil yang lebih mahal...membuat roofing lut sinar untuk penyidai baju supaya menyenangkan pekerja menyidai walaupun pada hari hujan. Meletakkan 2 pekerja dalam satu bilik memerlukan lagi satu blok asrama baru dan dengan menyediakan satu TV dalam satu bilik akan membahagiakan lagi mereka. Menyediakan tukang masak dan tukang cuci lantai supaya dapur dan lantai asrama akan sentiasa bersih dan berkilat....dan ini semua akan di approve oleh head quarter. SEbenarnya versi dia atas hanya penyedap mulut semata2!

Sebenarnya keadaan asrama adalah di tahap normal ,biasalah kan kalau ada pekerja2 yang rata2 datang dari kampung suka buang sampah melalui tingkap kan ,dan bila letih , baju2 kotor di sepuk sana- sini...bukan suami tak tegur atau marah..dah banyak kali. Pasal TV pula kata suami ada yang minta nak beli sendiri bubuh dalam bilik tapi suami tak benarkan takut dia orang salah guna pula.

Keadaan pekerja2 suami masih di tahap baik kerana suami telah sediakan prasarana yang bagus seperti tempat BBQ , padang bola sepak dan bola tampar. Baru2 ini salah satu surat khabar luar negeri telah membongkar keadaan daif pekerja2 di kilang NIKE di Malaysia.Mungkinkah kerana keadaan yang tak terkawal ini , orang dari head quarter tu nak jadi JAGOAN pula ,nak tunjuk dia juga boleh jadi macam pemberita dari Australia Channel 7 tu.

Click di sini untuk berita luar negeri.

here.

About 800,000 workers produce Nike products in 52 countries. They work not for Nike, but for contractors who own and operate about 700 factories worldwide.

Malaysia is unusual, Dobson said, because a labor shortage there draws workers from abroad. The Hytex factory employs workers from Bangladesh, Vietnam, Indonesia, Nepal and Sri Lanka.

Di bawah adalah cerita2 benar keadaan pekerja2 buruh di Malaysia.
● Unacceptable living conditions
● Substandard housing
● Dozens of men bathing in a single trough

Tapi Datuk Subra tanpa tenguk U tube dan baca paper luar negeri awl2 lagi kata semua tu tak benar.Dan terus dapat komen dari NGO.d

Labour and social activists told Malay Mail yesterday that the statement by Subramaniam in a local daily was “juvenile and shamefully defensive”.

Comments

Popular posts from this blog

BERSALAH