Merisik Khabar

Aku pernah terfikir dulu ,apa akan berlaku jika ditakdirkan aku bertemu semula wajah2 yang ingin aku temui. Mungkin selepas 5 tahun ,10 tahun 15 tahun . Dan sungguh aku pernah tulis dulu apa yang terdetik dalm hatiku seperti doa yang tersembunyi dan aku telah temui bekas teman ku melalui face book semalam .Kali akhir dia datang temui aku bila anak ku yang nombor 2 tu lahir dan aku masih ingat lagi perkataan punk yang terpantul dari mulutnya bila melihat rambut anakku yang terpacak tu.

Waktu itu dia masih bujang dan aku sudah beranak dua. Kedatangannya kerumah ku sebagai seorang jiran dan sahabat dan sesungguhnya hati kami bersih terasa keikhlasannya menemui untuk mengucapkan tahniah pada ku..tak lama kemudian dia pula berkahwin dengan wanita pilihannya..kalau tak salah, aku dah berhenti kerja waktu itu dan mengikuti suami ku ke Johor..namun aku sempat titipkan sejadah bewarna merah...suatu yang aku tidak sedari ialah aku sedang sakit ketika itu dan berat badan ku menurun secara mendadak dan aku selalu batuk dan berkahak!

Aku pernah berpeluang berjumpanya dengan isterinya bila ada kenduri di kampung, cuma ketika dia datang mahu berbual dengan ku ,seperti biasa tekak ku berkahak dan aku terpaksa bangun untuk meludah ..aku harap dia tidak anggap aku sengaja memalukan dia.Waktu itu aku duduk berdepan dengan isterinya ,sungguh kalau aku sudah lama kenal tentu aku sudah menegurnya tapi kami belum kenal dan aku tentu rasa kekuk sebab satu kampung sedang memerhatikan gelagat ku. Bagi ku isterinya mempunyai semua kulaiti yg seorang perempuan mahu .

Dan seterusnya berita demi berita aku dengar seperti dia pernah accident, dia naik haji ,dia dapat cahaya mata~ senua itu buat aku tumpang gembira. Bila bapanya meninggal dunia ,familinya berpindah pulang ke kampung asal mereka..dan sejak hari itu aku tidak lagi mendengar beritanya ,namun aku yakin satu hari nanti kami akan bertemu jika bukan kerana kenduri mungkin kerana kematian .

Akhirnya apa yang berlaku pada hari kenduri anak abang ku di sepang tempohari ,aku berpeluang berjumpa adiknya dan dari situ kami bertukar alamat face book dan dari situ terpampang nama abangnya dan aku akhirnya dapat melihat gambar2 keluarga nya,,, lagi sekali aku tumpang gembira ~

Kalau orang lain bertanya kan aku tentang perasaan bertemu semula bekas teman lama aku akan jawab tiada ada perasaan istimewa cuma hanya ada perasaan yang kami pernah kenal dan pernah berkawan sama seperti dengan kawan2 ku semasa akau belajar dahulu cuma lucunya dulu pernah terfikir yang aku akan jadi isterinya ~senyum*~ inilah yang dikatakan jodoh tak sampai!

Comments

Popular posts from this blog

BERSALAH