Kematian bah 2

Walaupun aku pada zahirnya nampak kejam kerana meninggalkan jenazah tapi hati aku tenang. Aku tahu jenazah apak akan ditemani ramai sanak saudara dan cucu2nya. Apatah lagi esuk adalah hari Jumaat. Sudah tentu masjid akan dilempahi ramai orang yang bersholat Jumaat.

Bila pulang ,suamiku menceritakan suasana sebenar. Bagaimana jenazah apak diuruskan oleh orang-orang yang biasa memandikan jenazah. Ia dimandikan dengan tertib hampir 2 jam ditolong oleh anak dan cucu.Sesudah selesai mandi jenazah tidak terus disembahyangkan dan di kebumikan seperti yang disuruh oleh pak su tetapi menunggu habis sholat jumaat baru di sembahyangkan.Dari sinilah perasaan tidak puas hati pak su lalu dijaja bahawa jenazah tidak dimandikan dengan sempurna dan lambat ditanam bermakna jenazah tersiksa.Katanya dia belajar dan apa orang lain tidak?

Dua minggu kemudian bila suami berjumpa dengan pak su masih mengungkit cerita tersebut ...sebenarnya setelah kami berbincang adik beradik kami yakin bahawa pak su terlalu iri hati kerana keluarga suami langsung tidak memerlukan pertolongannya dalam menguruskan jenazah. Dari apak(iaitu abngnya) sakit masuk hospital dia sudah salahkan anak2 apak kononnya menyiksa orang tua.

Tapi yang pelik apabila di beri tahu kematian apak pada malam tersebut dia tidak datang terus walaupun rumahnya bukan jauh.Kalau dia belajar tentu dia tahu kan?

Dan mak cik pun satu lagi sedang berkabung selama 4 bulan,bila aku tunjuk muka hairan
katanya ada dalam quran, ustazah pun cakap macam tu...aiit macam dalam edah pulak kataku..tapi lantaklah..penasihat nya ramai. Semua mengaku belajar.

Apapun aku teramat yakin apak mati dalam imam dah oh ya aku mimpikan apak ,dia kelihatan sihat walafiat,berbaju walaupun tak berkata sepatah apapun aku tahu apak mahu memberitahu ku yang dia selamat ,amiin,amiin.

Comments

i am ahmad said…
al-fatihah

Popular posts from this blog

BERSALAH