Duit

Agak lama tak menulis...macamana nak jadi penulis ni....Ada orang bila update blognya siap bagitahu semua orang suruh jenguk dan baca tapi aku lain ,kalau ikutkan aku mahu rahsiakan blog aku ni walaupun memang ada satu yang aku hide untuk semata2 aku sahaja yang boleh baca dan tahu..tetap aku tak dapat nak luahkan 100% peratus yg aku rasa ,mungkin terlalu perasan orang akan baca dan buat andaian buruk.

...aku baru tahu yang aku mungkin dalam kategori introvert http://www.suite101.com/content/the-introvert-a13661 .Orang introvert ni rupa2nya perlu pada satu2 ketika bersendirian untuk recharge tenaganya. Dia cepat letih bila berada dalam kelompok o rang ramai untuk waktu yang lama dia lebih banyak menyimpan jawapan dalam otaknya dari dicurahkan...patutlah aku kadang2 rasa aman bila bersendirian. Dan jenis malas nak menjawap dan bertanya, lebih suka mendengar.

Sifat manusia Allah jadikan macam2 ragam .Ada yang phobia perasan orang asyik kutuk kalau orang lihat asal usulnya dari kampung atau miskin namun ada juga yang bangga dan menghargai kenangan silam.

Begitu juga orang yang kedekut dan boros tak kena tempat. Memang normal kalau kita rasa sayangkan duit takut habis .Kadang2 terpaksa keluarkan juga untuk membeli keperluan atau sesuatu yang kita suka dan teringin kesekian lama. Kita tidak berdaya melawan kehendak yang amat kuat. Akhirnya nafsu dan perasaan kita berlawan~ jika berjaya melawan nafsu selamatlah duit kita ketika itu.Teringat kata-kata Imam Ghazali nafsu kalau di ajar untuk tunduk walaupun sukar sekalipun ia dapat ditundukkan~contohnya nafsu makan berlebihan atau nafsu membeli barang2 mahal.Yang amat susah katanya lagi ialah permaianan iblis pada hati kita dalam sedetik ia boleh menawan kita untuk berkata dusta.

... rezki yang diberi Allah swt pada kita atasnya ada hak orang lain.Maksudnya betapa susah nya kita bekerja untuk mendapatkan rezki tersebut bila sudah dapat ,hasilnya bukan 100% milik kita. Janganlah takut duit yg kita dapat tidak akan cukup kerana secara otomatik jika kamu kedekut dan haloba ,ia tidak mungkin akan cukup. Bagi orang yang suka menderma mereka akan rasa aman ,fikiran mereka jadi lapang dan jiwa mereka tenang ,secara langsung mereka lebih bahagia.Dan sudah tentu simiskin akan menghurmati si kaya kerana mengingati mereka atau simpati pada mereka,tidaklah ada perang atau tunjuk perasaan~sesungguhnya Allah SWT iti Maha adil dan bijaksana.

Aku dah mulai rasa letih menulis jadi sebelum nokhtah terakhir aku nak bagi tahu anak ku yg bongsu baru je talipon , setengah bulan gajinya dah masuk sebanyak 500rm ,dia masih tak boleh bayar hutang aku kerana ada barang yang dia nak beli,aku kata it's ok bayar bila ada duit lebih tapi yg penting jangan belanja semua. Begitu juga anak perempuanku sms mengatakan gajinya dah masuk ...i said alhamdulillah.

Comments

Popular posts from this blog

BERSALAH