Ragam~bongkak

Manusia kadang-kadang apabila bertutur dengan orang depan tidak memandang siapa yang ada di tepi dan belakangnya kecuali dia memang niat menyindir seperti aku yg sekarang mulut agak jahat kerana suka menyindir mak mertua( tabung dosa ku semakin berat).Namun aku cuma berharap ia sebagai rutin untuk menebalkan cuping telinga supaya tahan panas,sebelum kami di jodohkan hidup satu bumbung.

Perkataan kiasan kadang2 memang sesuai dengan espressi tetapi kalau kiasan itu boleh menambah kejengkelan amat buruk bunyinya...tetapi yang aku nak cakap ni ialah bukan buruk orang yang di cakapkan itu tetapi perangai buruk orang bercakap tu.

Bila Allah kurniakan kamu mempunyai kulit yang mulus sanggupkah kamu menunjukkan keburukan kulit orang lain dengan berbagai2 espressi seperti memek muka dan kata2 yang betul tetapi menyakitkan kalau didengar orang tersebut?Yg paling penting , pernahkah kamu berdoa apabila melihat wajah mu di cermin dengan memohon Ya Allah sempurnakan peribadiku seperti kamu sempurnakan wajah ku?

Dan bila kamu rasa seperti kamu tinggal di bandar jauh lebih moden dan pandai dari orang2 yang tinggal di kampung dan seperti kamu menghina orang kampung semuanya bodoh dan miskin. Dan bolehkah aku yang mewakili orang kampung berdiam diri apabila melihat banyak kejengkelan yang datang dari orang bandar? Dan bila hal harta walau pun tanah kampung kamu jadi tamak.

Walau orang itu pekak kamu tidak boleh panggil dia si pekak, atau si buta untuk orang buta atau si gila untuk orang yg mempunyai masaalah jiwa. Pnggil mereka dengan nama mereka ,insaf bahawa orang itu mungkin juga kamu dan bersyukur kerana mereka bukan kamu....

Comments

seno said…
silent is golden diam lebih baek daripada bicara kacau

Popular posts from this blog

BERSALAH