KKJ road trip

Gambar ni yang sedang melompat ni ketika kami bersedia nak bertolak ke Sabak Bernam~sempat lagi ambil banyak aksi lompat melompat depan rumah .

Ya ,Tajuk kali ni agak dah basi sikit ceritanya..tapi aku rasa aku patut juga tulis sebagai satu dari cerita2 yang menarik yg patut aku kenang nanti. Mula2 aku tak tahu apa yg dimaksudkan KKJ road trip yang di tulis dalam face book geng anak perempuan aku ni. Bila ditanya baru tahu KKJ bermakna kitew kitew jew...nama blog kumpulan mereka.

Dari mula aku dah tahu anak perempuan aku nak buat road trip ngan kawan-kawannya tapi yang aku tak tahu bahawa aku dapat ikut sama. Semua terjadi bila abang dia yang sulung tu pun tak malu nak ikut ,lepas tu kereta yang pada mulanya dua buah dah penuh terpaksalah macam tukar plan kena bawa MPV yang lebih besar , akhirnya dah terlebih bangku pula yang boleh sumbat abang yang no dua dan adiknya akhir sekali aku pun boleh sumbat sekali.

Mula tu rasa berat juga nak pergi sebb i the only emak(tua sikit) among 12 orang budak remaja setelah benar-benar dapat keizinan dari suami 100 %,itu pun lepas explain dengan jelas why i should go ..barulah dia bagi...dan siap dapat duit saku seribu ringgit lagi.

Trip bermula dari rumah aku pada hari Juamat kalau tak slah 14 hb,dari Batang Berjuntai petang tu kami bertolak ke Sabak Bernam. Satu jam setengah sampai di sana kami disaji dengan makanan yg banyak siap ada ayam dan ikan panggang lagi.

Lepas makan budak2 ni boleh lagi main badminton di halaman rumah kerana apa taknya halaman rumah AStiq ni besar siap bersimen, sebiji macam gelanggang badminton.

Ada sesuatu yang aneh pada Gambar yang ditangkap pada waktu malam di depan rumah Atiq banyak tompok2 putih dalam gambar ~ perlu cari penjelasan .

Sebelah malam waktu tidur memang best. Rumah ni berlantaikan papan di tingkat atas penuh dengan karpet dari dinding ke dinding, bila dihamparkan tilam dan toto dan masing-masing baring mengadap TV(yang ada dua buah) sungguh santai.Tapi aku .miah dan anak dara aku tidur dalam bilik.

Esuk pagi macam biasa sistem siapa bangun dulu dia dapat masuk bilik air dulu .Salin baju ,sarapan dan akhir sekali sesi ambil gambar yang memakan masa berjam-jam.

Dalam blog ni aku nak ucap terima kasih pada tuan rumah keluarga Atiqah yang penat lelah menyediakan makanan dan tempat tidur juga bekalan semasa kami nak bertolak ke Kota Bharu pada keesukan harinya. Aku rasa time table selalu delay sebab sesi bergambar bukan sesi make-up.Yang bagusnya mereka ni semua camera concious tak yah suruh tahu je macamana nak posing.

From Sabak Bernam ke Kota Bharu ambil lebih kurang 5 jam~500km. Kami berhenti sekejap makan dan sholat di Gua Musang dan teruskan perjalanan ke rumah Miah.

Terlerai rasa rindu untuk ke Kota Bharu~sempat pergi Golok lagi untuk membeli-belah barang Siam.Kagum tenguk orang-orang Melayu Kelantan yang berjaya dengan business serunding ,keropok ,murtabak dan lain-lain. Dan oh ya ,lori balak pun tersangat lah banyak di sana~tak tahulah samaada harga papan lebih murah atau tidak.

Lepas tidur semalam dan bershopping sakan di Kota Bharu ,malam baru kami bertolak ke Kuala Trengganu lebih kurang 1 jam setengah waktu perjalanan. Tidur di home stay dekat dengan pantai buruk. Biliknya besar dan bersih siap ada peti ais dan TV astro lagi~harga pun tak mahal.

Kat sini juga nak ucap terima kasih pada keluarga Miah atas kesudian menyediakan tempat tidur dan makan-minum di rumahnya.

Gambar di atas di rakam pada waktu pagi sebelum bertolak ke Rantau Panjang. Kalau diperhatikan betul-betul ada juga terdapat beberapa tompok putih yangdapat dilihat dalam gambar .Dan penghuni rumahnya,Miah bagi tahu lokasi ni agak keras~ no komen buat masa ini.

Di pantai buruk makan malam and breakfast berbayar~ no more free sebab tak ade penaja.Pagi tu budak2 beli sarapan dan bawa ke pantai untuk berkelah. Bila dah jumpa pantai surelah ada yang tak boleh tahan kan ~ kebanyakan semua main air kecuali Rased ,Miah dan aku jer yg kering...aku tak tahu kenapa mereka bersungguh nak tarik Rased masuk air tetapi tak berjaya, Dan aku juga tak tahu kenapa Raased bertahan giler tak mahu masuk air ~kecuali alasannya tak mahu baju nya basah sebb dia terus nak balik Melaka..hmm. Dan Miah pula?

Lepas main air laut dan kenyang sarapan kami semua balik bersiap untuk bertolak ke distinasi terakhir iaitu Kuantan rumah Pijah. Jauh juga dari Kuala Trengganu ke Kuantan~lebih kurang 5 jam juga .Walaupun jauh tetapi berbaloi sebab banyak permandangan yang menarik seperti loji petronas yang besar dan pantai yang indah.Sampai Kuantan dalam pukul 8 malam agaknya~lupa tenguk jam tangan.

Lepas mandi sholat dan makan ~ budak2 berbincang lagi samada nak tidur rumah Piajh atau terus balik. Aku no hal sebab aku tak kerja tetapi tanya mereka yang ada hal. Akhirnya keputusan muktamad semua setuju mahu teruskan perjalanan.Dekat sini juga aku nak ucap terioma ksih pada keluarga Pijah kerana bersusah payah menyediakan makan malam buat kami.

Lepas rumah Pijah ~ kami berhenti di genting Sempah untuk tukar passengger dan alih barang sebab masing-masing mempunyai haluan berbeza. Lepas mereka berbual dan berpeluk2 ada yang nanges kami teruskan perjalanan dan sepanjang perjalanan tu aku tertidur dalam aku dok berwirid dan berdoa agar kami semua selamat sampai ke distinasi masing-masing dan terjaga bila kereta berhenti depan rumah Sabirin di Shah Alam...Alhamdulillah.

Dari mula bertolak sampai lah balik~aku rasa macam tak kering gusi melihat telatah budak2 ni.. Aku buat rumusan bahawa perjalanan jadi menarik sebab masing-masing bertolak ansur atau flexible mudah runding dan buat keputusan.

Melihat telatah mereka seperti melihat diri aku suatu ketika dulu.

Nota~ Kumpulan 13 orang.Kenderaan ,sebuah Honda Civic dan Naza MPV. Bayaran ,9 orang @ RM100 n 4 orang @ RM 90. Penginapan berbayar~ semalam di Pantai Buruk KT. Makan malam,tengahari dan sarapan di Trengganu. Seatelah di tolak semua kos dan duit petrol. Baki yg tinggal lebih kurang RM 25 dan baki itu diserah pada Miah yang terlajak ambil cuti tambahan satu hari.

miah said…
miah taknak mandi sbb tak bwk baju lebih plus nanti bile basah seksi pulak.hehehehe

terima kasih utk duit lebih itu :D

BEST JE BACA BALIK PASAL ROADTRIP :D:D

Popular posts from this blog