13Mei 1969

Sebab dlm fb, dlm blog tiba2 je orang cakap pasal 13 mei aku pun ambil kesempatan nak citer pengalaman aku pulak.
13 mei 1969 tolak 5 ogos 1960 ...umur aku waktu tu baru 8 tahun lebih .Bapak aku baru je pencen askar jadi aku baru jer berapa bulan jadi budak kampung .Kalau darjah dua tu biasalah hingus hijau asyik meleleh kat hidung aku. Masih terbayang aku dok sedut hingus tu srot ,srot,srot.
Masa tu paling best duduk kampung, dapat main guli, main getah, main galah panjang, main police n thief ,main layang2 ,main pukul berapa datuk harimau ,main batu tujuh ,main congkak dan macam2 permainan.Asyik main jer.

Tiba2 ada curfew.Kedai Cina depan kampung semua tutup .Kami Diberi beberapa jam saja untuk beli barangan dapur. Aku tak paham apa2 cuma macam suka pula.Sebiji macam citer filem melayu dulu2 kisah negeri yg dilanggar Geruda. Sunyi-sepi.Paling best aku tak yah pergi sekolah. Kalau tak salah aku ada dua kali kot curfew.
Dalam umur sementah itulah aku dengar macam2 cerita ,aku dengar orang cina mengamuk. Satu muara sungai Kurau tu di hadang dengan bot2 mereka. Habis nelayan Melayu yg baru pulang di bunuh..dalam hal itu juga ada juga yang diselamatkan oleh orang China yg baik dengan menyorok nelayan tu dalam rumah mereka tidak bagi keluar~ itu secebis kisah yg aku tahu kemudian semua orang Melayu tidak kira parti dan keturunan keluar beramai2 dari kampung2 pendalaman bersatu bawa parang.Keadaan sangat genting waktu itu perselisihan sedikit akan merebak sampai berparang2.

Bila aku masuk sekolah menengah ,cikgu Bahasa mencerita pengalamannya semasa kejadian dia bergelar siswazah .Kemudian setelah aku bekerja dan menyewa di salah satu Flat Kg Bharu Kuala Lumpur, tuan rumah menceritan keadaan dimana dia dan anak2 muda Kg Bharu bangun menentang dan membunuh ramai Cina dan menyampak mayat2 dalam sungai yg terletak depan flat yg aku sewa...katanya sungai itu bertukar jadi merah .

Patutlah orang2 lama masih tak boleh lupa tarikh 13 Mei~ sila baca blog Jebat Must Die tajuk 13 mei 1969 ,anda yg belum lahir ketika itu mungkin boleh paham dengan lebih jelas.

Comments

Popular posts from this blog

BERSALAH