Ideas dari Otak kecil

Tiap kali aku cakap pasal idea aku nak buka kedai yang beroperasi di rumah ,suami terCinta mesti bantai aku balik. Kadang2 cara dia bantai aku macam susah aku nak jawab Contohnya like "dinda tak kerja ,mentaliti dinda sekadar tu saja, buka kedai tepi rumah." Aku dah kata susah nak jawab kan?

Tapi tau tak nak kata idea aku tak bagus,jiran depan rumah aku dah ubah bahagian depan rumahnya jadi kedai . "Tenguk, idea dinda tak teruk sangat kan ,kanda?"



Tetap suami ada je alasan kenapa orang tu buka kedai di rumah.Aku tak kechik hati pun sebab tu baru cadangan .Jadi aku nak dengar juga cadangan dari dia.Kan aneh bila dia kata aku buat sesuatu mesti tak jadi sedangkan aku belum buat apa2 pun.

Teringin tahap gaban nak tahu idea besar dari orang pandai .Aku fikir mungkin betul2 impossible aku nak laku kan. Rupa2nya nak semai pokok dalam plastik hitam.



Lepas dia cakap mesti ada ayat2 kutuk aku ,"kanda yakin dinda mesti tak boleh jaga punya..."

Aku tunjuk pokok palm yg aku tanam dalam pasu yg hidup segar bugar tu sambil cakap,"alaa kanda ,kat depan rumah tu sape yg tanam kalau bukan adinda..."

Kalau dia serius aku pun serius.. cepat2! berapa benih palm tu nak di semai anggaran limapuluh ke seratus.Tak sabar pulak nak daftar nama kedai hmm bawah nursery dan landscaping ,tiru nama ala2 d'rimba boleh tak ,d' hutan ke atau d' belantara ke.


Satu lagi ayat Cinta suka gunakan ialah ,"kalau kanda banyak masa macam dinda, kanda dah masuk Forex, dah beli saham tu saham ni. Tenguk je internet 24 hrs ,naik je jual ,naik je jual,naik jual..." sedap betul telinga dengar.

Aku suka ASB ,ujung tahun guarantee ada bonus dan dividen..tapi cintaku kurang SABAR la .Sebab kurang sabar dia terpaksa bersabar tunggu harga saham naik.


Cintaku juga suka provoke minda aku dengan tunjuk kedai2 kosong sambil berkata," kalau dinda dapat itu kedai kosong apa barang dinda mahu berniaga?" ..of course aku tenguk location dan apa aku nak jual.Tak kan aku nak jual benda yg orang keliling tak rasa penting nak beli.

Bila aku sebut macam nak jual tudung dan maxi dan kelengkapan sembahyang sebab rumah dekat dengan Masjid,cinta aku akan bantai ayat aku sekali lagi. ."Susah lah kanda mahu bincang dengan adinda.."hehe.


Kadang2 aku pun tak mengerti dengan cintaku ini..apakah dia betul2 serius mahu bikin business atau dia mahu aku yang serius bikin business.Apapun yang akan terjadi dinda tetap sayang sama kanda...

Comments

Unknown said…
salam ziarah...bagus blog ni,membuatkan pembaca berfikir~
NoraHash said…
Wkmsalm iqbal n tq sudi singgah.Sudah singgah di blog iqbal,panulisan yg penuh pengajaran,mudah2an peroleh berkah dan pahala.

Popular posts from this blog

BERSALAH