Aku balik kampung

Hari ni tak sangka aku berjaya buat satu keputusan sepontan dengan menaiki bus dari Taiping ke Bagan Serai dan turun naik teksi terus ke Kuala Kurau bertemu bapaku. Hmmm .

Bas yang aku naik tu tak berubah langsung dari umur aku belasan tahun sampai lah separuh abad ni. Bas tak der pendingin udara jadi tingkap yg pakai sorong tu dan pintu nya sentiasa terbuka agar angin masuk. Bila hujan lebat air hujan akan curi2 masuk dari celah2 cermin yg sudah renggang disebabkan getah yang sudah tertanggal. Mata aku juga tertumpu pada lantai bas bila bas itu menerjah air yang bertakung di atas permukaan jalan,air akan bersembur masuk dari celah2 papan yang merekah tak ubah seperti perut sampan bapa aku yang pernah bocor satu ketika dulu.

bersambung.

13 jun,
Sebenarnya Taiping ke Kuala Kurau tu bukannya jauh sangat tapi nak ke sana tu yg macam jauh. Nak ajak suami dia asyik dengan style dia la kalau tak interesting atau tak penting beratlah montotnya bangun.

Hari tu sebab bapa Taiping sakit dan masuk hospital maka aku tak ikut suami pulang ke Batang Berejuntai ,aku stay seminggu. Masa aku keluar jalan kaki ke bank aku melintasi stesyen bas yg bukannya jauh dari rumah pun .Sebab aku ni agak ngok sikit aku tak tahu yg kat stesyen bas tu macam2 destini ada, nak ke bruas ,parit buntar,kuala kangsar ,banyak tempat ada dan tiba2 bas nak ke parit buntar sedang bergerak aku apa lagi terus je naik ~

Sampai depan rumah bapak seluar putih yang aku pakai dah lebam dan ada list hitam kat ujung kaki. Maklumlah hari hujan ,jalan becak.Mula2 ingat nak balik petang tu juga tapi mestilah tak jadi bila dah jumpa bapak ngan mak de Kurau, Aku tak perlu risau kalau tiba di Kuala Kurau waktu apapun makanan mesti sentiasa ada sebab rumah bapak sejak mak de ada macam kedai semua macam stok ada..waktu tu aku rasa lega yg tersangat amat kerana dapat rehat dari mendengar celoteh mak de taiping~hmmm.

Comments

Popular posts from this blog

BERSALAH