1 Malaysia

Satu malaysia konsep sebenarnya dah lama juga isitu sejak Datuk Najib jadi PM. di Malaysia ni kita suka kenalkan diri kita sebagai orang India ,orang Cina ,orang Melayu ,orang Asli ,orang Iban dan lain2.

Lepas tu kita kenalkan diri kita ikut daerah pulak macam orang Perak ,orang Kedah atau orang Kelantan. Bangsa lain mungkin guna ayat dari Ipoh ,KL , JB.Pun tak salahkan kan.Bila kita keluar negara baru kita guna ayat we are from Malaysia....cantik kan!

...selama ini memang begini pun dan tak ader cacat pun dengan memperkenalkan diri sebegini cuma sejak kebelakangan ni apabila ahli2 politik menjadi bertambah aktif dan kemaruk. Perkara yang selama ini cantik dah jadi kurang cantik .

Undang2 negara dicabar~buatan manusia la katakan~undang2 Tuhan lagipun manusia sanggup tentang ini kan pula buatan manusia ye tak?Kononnya Malaysia terlalu perkauman,racist tak adil dan lain2.Sebab keadaan dah kurang harmoni dan kurang cantik maka kerajaan reka slogan baru 1 Malaysia .

Sebenarnya aku tak rasa terubah kat mana2 pun dengan slogan satu malaysia ni tapi kalau difikir secara lebih luas seperti untuk Sabah ,Serawak dan Semenanjung di padukan jadi satu Malaysia yes aku setuju sangat tapi kalau di gunakan sekadar nak satukan 3 kaum ni..india ,cina dan melayu ~tak der maknanya slogan tu buat aku!

Sekarang ni kat mana jer aku pusing ada je tanda peta malaysia dalam angka 1 ,itu dah jadi macam logo rasmi satu malaysia. Dan tak kurang kontroversi juga bila logo 1 malaysia ni tak boleh ditampal di kawasan milik pembangkang sebarangan.Apapun yg aku tahu tiap2 kali pihak kerajaan buat slogan baru ada jer orang business buat untung, kan?Untuk pembangkang pula ader saje yang mereka nak kutuk ...dulu slogan malaysia boleh ,semua boleh ,sampaikan rasuah pun boleh ...kini giliran satu malaysia ,sikit2 bila tak dapat apa yg mereka mahu mereka kutuk slogan 1 malaysia PEMBOHONG pas tu guna ayat power mereka ditindas ,didiskriminasi ,dipinggirkan ,dihapuskan ,macam2 di.

Dalam aku tercari2 satu contoh yang bagus untuk aku gunakan slogan 1 Malaysia ni tiba2 jer aku terbaca satu blog ni pasal kes tayangan perdana 18sx ~katanya dulu pelakon V ,tak mengaku lepas siasatan terpaksa ubah pengakuan, kemudian pelakon S ,pun macam tu mula2 tak mengaku lepas dah semua rakyat malaysia tenguk melalui u tube ,dia terpaksa mengaku dan minta maaf dengan bini dia secara terbuka....dan sekarang dan paling hangat ialah pelakon A ...masih belum mengaku tetapi sudah disahkan oleh IGP bahawa pelakun felem 18sx ini memang dia! Hidup 1 Malaysia ,semua kaum ada!

Comments

Anonymous said…
Assalamu'alaikum.
Saya suka Blog anda. Candid dan ikhlas. Anda seorang yang berani.

Popular posts from this blog

BERSALAH