Cari Rumah

Dalam bulan ni memang aku ngan anak-anak kecuh nak beli apartment dekat PuchongPerdana tu...

Sebab utama nak beli ,kan anak2 aku dah bekerja .Pulak tu semua dapat area dekat2 Puchong tak termasuk yang sedang belajar di Cyber tu .

Jadi aku fikir dari dok kasi duit kat tuan penyewa baiklah aku beli jer aprtment dan aku jadi tuan penyewa yang baru...

Cari punya cari dalam internet juga meronda di kawasan2 yg perlu maka berkenanlah dengan satu apartment di Rosana Villa ni.

Sekali pandang je kawasan tu aku dah jatuh cinta. Ia terletak di tingkat satu ,sesuailah sangat untuk orang separa umur ni memanjat untuk exercise,cun2 je nafasnya boleh tahan. Tingkat satu juga ada keistimewaannya kalau banjir kilat pun barang dah pasti selamat. Dan yg ketiga ada viewing point tak macam di tingkat bawah tak nampak apa2...tapi apartment tu punya viewing point memang cantik ,depannya ada padang permainan dan sebuah surau.Cantik !

Harganya pun tak mahal ...dah jumpa ejen dengan lawyer dah bagi pun 3 K deposit tapi sayang aduh sayang tiba2 jer ada masaalah yg timbul kes air yang selalu kena potong ,bukan sehari tetapi berminggu...patutlah banyak sangat apartment yang kosong~selama ni aku tertanya2 kenapa? Nak dapat aprtment 3 bilik tidur dan dua bilik air pada harga yg ditawarkan memang agak mustahil sekarang ni.

Pada mulanya kami ingat dia nak jual sebab tak suka dengan jirannya yang suka tanam pokok dan letak barang sampai penuh depan pintu ,rupa2nya tekaan aku melesit ada lagi masaalah yang lebih besar.
Sedih betul tapi biar menyesal dahulu dari kemudian jadi aku hantar mesage pada ejen untuk tarik diri.Bagusnya kalau dapat ejen yg bagi semula deposit kalau pembeli tak jadi nak beli properti tersebut~orang yg beriman percaya rezki yang halal ditentukan oleh Allah swt .

Agaknya kerana melihat betapa kami beriaya2 mahu membeli apartment kecil yg suami dari mula tak berapa berkenan (taste suami kononnya lain) maka dengan tiba2 dia pun teruja nak cari rumah kawasan yang sama amaka terjumpalah rumah seperti photo di atas ,corner lot~harga paling rendah ditawar ialah 420K.

Tanah tu memang luas tapi masaalaahnya dalam rumah tu terlalu basic ,tak ada kitchen cabinet atau apa2 extra kecuali grill. Dari segi nilai tanah mungkin masih untung kalau niat kami untuk menjualnya tapi niat sebenarnya kami hendak duduk dan banyak benda yang perlu kami renovate seperti tukar pagar dawai dan pintu gate tu..jadi kami tak boleh keluarkan belanja tu.Jadi kami tawar dengan harga sebenar rumah pada harga asal dia beli tapi ofcourse dia tak boleh bagi sebab dia terikat dengan over draft loan dan interest.

Dan satu lagi ia ada lapisan yg ketiga(2.5 storey) yang kami fikir untuk apa dan siapalah rajin nak memanjatnya nanti.....


Sambil suami dok negotiate dengan owner rumah atas tu aku layari internet lagi dan mencari apartmrnt sederhana yg aku mampu untuk aku buat investment masa tua sebab first one aku dah cancell.Then aku jumpa this apartmrnt in bandar Hilr Melaka dalam Mudah.com . Siap ada swimming pool lagi dan harga di tawar sangatlah mencengkam perasaan. Yg anehnya dia cuma bubuh gambar bangunan yg ada swimmping pool ajer. lain2 seperti no talipon ,alamat peribadi semuanya tak ada ....yg ada cuma nama pang ...jadi aku beranikan diri tulis dalam email yg tersedia dlm laman web itu ...tanya samada masih available atau tidak dan keesukan harinya aku dapat reply dari nya seperti dibawah ni....

Hi,
My holiday apartment is still available and ready for selling. This is the first time I am offering a property for sell.I have been relocated by my company to Italy on January. I am the only owner of it, the price that i am willing to let it go is : RM56,000.00. Currently I am not in Malaysia as I have a long terms contract here in Italy.


I heard many stories about buyers and about people without any respect for other people’s property, that’s why I am looking for serious buyer to sell it .

The apartment is fully finished to a high standard with nice beautiful wood floors,low maintenance fee,modern fitted kitchen(quite large). It also comes with: washing machine, dishwasher,cable ready,TV set and DVD player,internet connection,parking place.You will get these things without any additional cost,just i want to be sure i will have a sure buyer .

One last thing, if you are interested in buying,I will ask for a refundable security/warranty deposit of 20% for reservation. If you don't agree with that is pointless going any further,i have many potential customers interested .

Please Note : First who will show his seriousness , first served.This is the priority.

Looking forward to hearing from you soon if you want to know the terms of sale.


Lepas tu aku balas ,cakap aku berkenan tapi aku kurang pengalaman dan minta nasihat dari dia macamana aku nak beli apartment tu sedang kan dia ada di luar negara.

Of course lah aku dapat next rteply siap bagi photostate ic dan salinan pekeso lagi bawah nama
Zaitun Md Yusuf.Katnya dia akan sediakan pre contract Purchase n Sale agreement dan akan buat temu janji untuk tunjuk apartmrnt tu dan waktu tu aku kena sediakan another 20 % deposit untuk Lawyer dan bayar baki samada tru cash atau loan dan dia akan serahkan kunci apartment tu...

Anak aku kata its too good to be true sebab lokasi nya bagus...suami aku kata mungkin scam...tapi hati kecil aku berkata it is true ...cuma aku tak meneruskannya sebab aku tak nampak faedah dari apa yang aku akan beli tu. Kalau aku nak buat homestay siapa yang akan jaga kunci sebab aku tak ada famili di sana... kalau aku nak buat apartment bercuti ~ berapa kerap aku akan bercuti ke sana.Jadi atas faktor di atas aku terus tak balas e mailnya dan hari ini selepas 5 hari iklan apartmrnt tu dah hilang~ mmm ...mungkin juga scam !

Apapun sekarang tengah mengorat rumah lain pula semi D...mungkin petang ni nak pergi lihat rupa rumah tu dari jarak terdekat dan terperinci...

Comments

Popular posts from this blog

BERSALAH