Keluarga hj hashim



Satu keistimewaan yg ada pada adik-beradik ku ialah bila kami berkumpul ,kami suka bercerita ,mengutuk ,gelak dan kadang-kadang merancang sesuatu. Idea untuk mengadakan hari keluarga atau family reunion ini timbul dari keluarga Pak Jang ,kalau tak salah idea sebenar mungkin juga dari anaknya atau orang lain,aku kurang pasti tetapi pertama kali disampaikan oleh Azhar anak Pakjang Din.
Rumah aku memang sesuai sebab ada kawasan yang luas dan jauh dari makhluk asing kecuali beberapa spesis binatang macam kera.lotong ,anjing ,kucing dan ayam.

Adik-beradik ku sebenarnya lapan orang tetapi seperti yang aku duga keluarga abang sulung tak datang sebab banyak sangat alasan tetapi satu alasan yang aku pasti dia mungkin malu pada dirinya sendiri.
Itulah hidup di dunia ini jangan suka sombong dan melepas cakap nanti diri sendiri yang rasa terpencil. Namun Alhamdulillahlah berita terakhir yang aku terima dia dah balik jenguk bapak dan mak de setelah kesekian lama menjauhkan diri.

Dari mulut keluarga yang hadir ,mereka berpuas hati dan gembira dengan agenda pada hari itu. Permainan di sebelah siang,BBQ dan karoake di sebelah malam. Makanan pada waktu itu sungguh lumayan, Satey ayam,chicken wing .ketupat dan rendang dari Makngah,daging kambing ,kek coklat ,jeli kelapa dari Makjang, agar-agar coklat dan keria dari Makcik .











Siang tu kami main futsal yang dibahagikan kepada enam team dan setiap satu team ada enam pemain.Sungguh memenatkan tetapi sungguh enjoyable!Kanak-kanak bawah umur main bowling ! Malam pula ada acara kemuncak iaitu suami make-up pasangan masing2 .Setelah berkumpul beramai2 begini baru aku tahu rupa2nya banyak bakat terpendam pada hari tu ~siapa yg ada bakat bermain bola begitu siapa yang mempunyai suara yang sedap .Hmmm ...dan bakat menyolek.

Oleh kerana aku sudah tua dan anak-anak saudara semakin ramai maka banyaklah nama-nama
yang aku kurang ingat terutama yang lahir dihujung2 usiaku.Jadi pada hari itu nama-nama mereka telah di daftar maka aku listkan di sini supaya lain kali aku boleh ingat.

Anak-anak Pakngah Nan dan Makngah Bariah terdiri dari Hafizuddin, Hanif Zakwan,Hadzrin Husaini,Hamiizan dan Hishamuddin.Anak2 Maklang Pah dan Paklang Shariff ialah ,Shaiful, Shafuan dan Shuhada.Anak2 Pakjang Din dan Ummie terdiri dari Azhar, Marliana, Farra dan Shuhaili. Keluarga Pakteh Shukur dan Makteh Za terdiri dari Ashraf, Atiqah,Diyana dan Mohd Arif .Keluarga Paktam Rahim dan Mak tam Zan terdiri dari Muhd Arif ,Nurzakiah dan Nur Afiqah. Keluarga Pakcik Dolah dan Mak cik Ati terdiri dari Alia,Sarah .Taufik.Nurul Ain .Amir dan Aishah. Keluarga Mak su Lina dan Paksu Kamarul terdiri dari Sofea dan Haziq.Anak-anak Paklong Jamil dan Maklong Laily ialah Shidah ,Liza dan Rizal.(tidak Hadir)

Akhir sekali ,mudah2an hari family ini akan berterusan sehingga ke generasi akan datang sebagai mengeratkan talian persaudaraan di dunia yang semakin moden dan penuh cabaran ini.Amin Ya Rabbal Alamin.

Comments

Popular posts from this blog

BERSALAH