Pengajaran atau sebaliknya...

Hari Ahad lepas entah macamana dapat juga aku mengajak suami ketempat anak bongsu ku.Sejak kes kecelakaan hari tu here (yang menyebabkan seorang putera jr meninggal) aku belum lagi berkesempatan menemui anak ku dan akhirnya semalam baru dapat jumpa.

Dulu kalau nak masuk ke kem ,kita cakap nak jumpa anak MP yang pakai topi merah tu akan benarkan kereta kita masuk tapi kali ni mereka tanya samaada kita orang awam atau tentera dan bila kita jawab orang awam kita kena berhenti untuk ambil pas lawatan.

Sampai di MTD kami tak boleh naik ke bangunan asrama seperti biasa terpaksa tunggu di bawah.Cuma kami tidak tahu yang kami boleh minta bantuan pada guard yg bertugas dan mereka akan memanggil pakai walkie talkie pada bilik kawalan di bangunan asrama.

Kata anakku yang kelihatan amat kurus ,empat orang budak termasuk Halim juga terpaksa dikeluarkan dari Maktab kerana orang ramai tidak berpuas hati jika seorang saja diambil tindakan..kononnya di atas alasan bersubahat.Kata anakku lagi sekarang budak Ting Empat dan Ting Lima tidak boleh ada body contact mahupun berbual. Kata anak lagi budak Ting Empat dah naik kepala,tak ada rasa hurmat pada Senior .Kalau dulu budak junior akan buat kerja untuk senior jadi senior ada masa untuk mentelaah untuk menghadapi SPM tetapi sekarang budak senior terpaksa bertungkus lumus untuk membahagi masa belajar dan aktiviti sekolah dan ketenteraan.

Patutlah aku tenguk junior pun berambut panjang macam senior kalau dulu hanya senior saja yang boleh simpan rambut sikit. Kata anak lagi kebersihan pun kurang ,ada yang bahu masam sedangkan waktu dia junior dulu walaupun senior bagi masa 4 minit untuk mandi masih sempat bersihkan badan.Kata anak lagi RMC dah jadi sekolah untuk budak2 lembik.Sekarang kata anak budak2 Ting Lima membenci budak Ting Empat ,sejak kejadian itu mereka juga dipisah kan tempat tidur ,maka tidak ada apa yang budak junior dapat pelajari dari senior mereka.

Bila aku timbangkan cerita anakku tadi rasanya RMC tak ubah seperti sekolah asrama biasa ~apa gunanya perkataan Tentera atau Military ,kan eluk di buang saja atau lebih eluk putera2 yang tak sanggup itu yang sepatutnya menarik diri...

Sebelum aku dan suami pulang aku nasihatkan anakku belajar sungguh2 ,war2kan pada semua kawan2nya tanamkan tekad untuk lulus cemerlang demi kawan2 mereka yang terpaksa dikeluarkan dari maktab .Sebab anak aku dan semua budak Ting Lima yang lain juga telah melakukan perkara yang 'sama' cuma malang tidak berbau, qadho dan qadar Tuhan yang menentukan....

Comments

Popular posts from this blog

BERSALAH